Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 5651 ggr
FaileD
2013-05-14 00:37

Är de vårdande för huden?

Tar huden upp något av bivax. hade "party" från mary kay och de hade bivax som innehöll parafin så ja ska göra eget. Men nu verkar de som de inte är så spec vårdande :(

Annons:
Exxozzie
2013-05-14 11:25
#1

Huden kan inte absorbera bivax helt. Vet inte om huden tar upp lite lite grand av det. Men man använder det mest för att skydda huden mot kyla eller vind t ex, så att man inte blir torr.

Paraffin skulle jag inte rekommendera. Det torkar ut mer än det tillför. I stället kan man använda ett vegetabiliskt fett som huden har nytta av. :)


FaileD
2013-05-14 14:59
#2

De är paraffin och silikon jag inte vill använda :) 

Finns de något som huden absorberar fort?

Olja vet jag annars är bra men vet inget som absorberas snabbt. Vissa hndkrämer som ändå är silikon och paraffin i känns ju som typ mer än häften går in i huden

FaileD
2013-05-14 20:27
#3

Skulle man kunna göra en hudsalva/hudkräm av Bivax och någon Olja.

Skulle vilja göra både till mig och en vän till min mamma då hon va lite intresserad av den som fanns igår från mary kay. Men har sätt att de flesta grejerna av dem innehåller paraffin vilket jag inte vill använda :(

Då 100 % inte kanske vårdar huden något men det gör viss oljor :)

Funkar de bra att bara blanda Olja och bivax till en salvakonsistens som känns bra.

Hellas
2013-05-14 22:14
#4

Jag ser bivax som "slityta" dvs, den läggs som en liten extra skyddande hinna på huden och skyddar från yttre påverkan.

Man kan inte använda enbart bivax, den är för stel.
Man måste smälta ihop den med Olja till önskad konsistent.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

FaileD
2013-05-15 00:04
#5

Tack för svaret 

När den har smält kommer den bli tjock efter alltså för tjock för att ha på kroppen?

FaileD
2013-05-15 00:05
#6

Är de bivax platta man kan köpa då eller vilket bivax köper man om man vill smälta och göra hudsalva/kräm av den?

Annons:
Sindri
2013-05-20 15:50
#7

Prova bivax ihop med kokosfett, sheasmör och Olja. Jag gjorde en igår, den är lite hård, men funkar bra. Oljan var basilika- och myntablad som legat i olivolja i ett par veckor. I livsmedelsaffären finns avocado-olja, tistelolja, linfröolja mm som inte kostar skjortan. På apoteket kan du köpa mandelolja.

sandra74
2013-05-26 11:35
#8

Om du använder en halvfet eller torr Olja går den snabbare in i huden, bivaxet används för att få en högre smältpunkt på oljan (den är flytande i rumstemperatur, du tillför bivax som smälter vid 72 grader så  att oljan+bivaxet t ex blir flytande vid 32 grader.

Bivax kan du köpa på hobbyaffärer, hälsokost eller hos bitillbehörsbutiken. Du kan prova hårdheten på salvan genom att doppa i en sked och hålla den under kallt vatten. Om du vispar salvan blir den mjukare. ca 25%bivax och 75% Olja brukar bli bra.

[mia323]
2013-05-31 10:23
#9

Vilken typ av Olja är det som är den bästa.

Sindri
2013-05-31 20:33
#10

Alla har vi olika hud och det som passar den ena kanske inte passar den andra. Du får prova dig fram.

Jag tycker bra om olivolja och kokosfett. I en välsorterad matvaruaffär kan du hitta avocadoolja, linfröolja, tistelfröolija mm. Och bra mycket billigare än om du köper en liten flaska i en skönhetsbutik. Prova dig fram.

Sedan har Weleda ett antal olika växtoljor, men de är betydligt dyrare. Finns ofta i hälsokostbutiker bl a. Jag gillar havtornsolja väldigt mycket. I butik kan du ofta testa de olika sorterna.

[mia323]
2013-06-01 17:52
#11

Tack för svaret. Jag är ny på detta och tänker börja testa att göra egna salvor.

Sindri
2013-06-02 01:04
#12

Idag har jag köpt mandelolja på apotek. Tror ICA:s apotek Cura är billigast, 44 kr för 100ml.

Soeffia
2013-07-05 20:07
#13

Hihi! Är man på en stor Ica får man mandeloljan för ca 50kr/ 250ml om man letar bland de vanliga matoljorna. Bara ett litet tips :)

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Annons:
Sindri
2013-07-05 20:22
#14

Ja, använder man mycket är det ett bra alternativ, men den härsknar fort.

Min ICA Maxi har en massa fina oljor som avocado- tistelfrö-, pumpakärnolja m fl. Väldigt bra priser när man köper på livsmedelssidan.

TatsuOni
2013-07-05 22:00
#15

#13 Fast deras är inte kallpressad och det är vad som är bäst för huden:)


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: