Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 4174 ggr
FaileD
5/14/13, 8:28 PM

egen Flytande tvål

Någon som gjort flytande tvål?

Gärna utan svårhittade grejer och gärna inte så många indrigiensen (stavning)

Annons:
FaileD
5/14/13, 8:29 PM
#1

Ska gärna funka både som hand och duschtvål

Hellas
5/14/13, 9:20 PM
#2

Jag gör varmrörd tvål någon gång emellanåt men det är inte en helt enkel process. Jag själv skulle inte ge mig på den om jag inte först hade gjort den tillsammans med någon som är van.

Enkelt beskrivet så gör man en tvålpasta på kaliumhydroxid (svårt att hitta), destillerat vatten och lämpliga fetter. Massan ska sedan stå på spisen i vattenbad under flera timmar (beror på hur mycket man gjort). Den ska vändas 1 ggr /halvtimme tills den blivit transparent.
Därefter får den ligga ett dygn innan man tillför vätska så att den får en lagom lös konsistens.
Självfallet måste man även kontrollera PH värdet så att den inte blivit för stark eller för svag.

Det finns säkert andra recept som nog har fler ingredienser men är lite enklare att tillverka.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

FaileD
5/14/13, 9:25 PM
#3

Hoppas de finns någon enklare

Exxozzie
5/16/13, 4:00 PM
#4

#2 Är inte varmrörd tvål samma som fast tvål? Jag har inte så bra koll, men jag brukar köpa ingredienserna styckvis. Jag är också lite rädd för att hållas med lut och sånt. :P

#3 Det finns enklare recept beroende på hur du vill göra. Det enklaste är kanske att köpa tvålmassa som finns lite här och var. Smält + blanda med vatten.


Hellas
5/16/13, 6:08 PM
#5

#4 Det går att göra varmrörd "hård" tvål men den vanligaste då man gör en naturtvål är kallrörda tvålar, åtminstone här i Sverige.

Jag själv har aldrig gjort en varmrörd hård tvål.

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Exxozzie
5/21/13, 1:26 PM
#6

#5 Okej. :) Är inte jättebra på just tvål då jag bara håller mig till de flytande.


Annons:
Alfina
10/16/13, 10:56 PM
#7

Till handtvål blandar jag 10% betain med 90% vatten och ett par droppar eterisk Olja. Det har jag i en skum flaska. Men man behöver skaka om den när man ska använda den så att det blandar sig igen. Väldig billigt och bra.

Duschtvål har jag i en skumflaska med jag brukar blanda 50% olivolja 50% betain.

drutten2
10/17/13, 10:35 PM
Upp till toppen
Annons: