Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 2456 ggr
linalundberg
2013-05-15 10:47

bra produkter till bebis

Hej

Skall snart bli mamma för första gången och håller på att förbereda allt här hemma, håller på att exempelvis kolla på babymassage och alla rekommenderar natusan babyolja men jag blir väldigt skeptisk när man läser den milslånga innehållsförteckningen som exempelvis innehåller paraffinum liquidum.

Kan nån tipsa om en mild Olja som kan användas vid babymassage?

Även recept på andra milda salvor tvålar och sånt.

Är extrem nybörjare men känner att jag hellre provar att göra det själv än att utsätta min lilla för en massa kemikalier.

Tacksam för alla tips

Annons:
VildaVittra
2013-05-16 05:16
#1

En väldigt bra tumregel är att skulle du inte äta det, så använd dig inte av det på din bebis.

Olja ex av raps går utmärkt att rengöra med  samt använda som massageolja. Vill du ha mer salvkonsistens så värm upp oljan och smält i bivax.

Håret kan man tvätta med uppvispat ägg, och vill du verkligen ha mer tvålkonsistens så är såpa att föredra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

linalundberg
2013-05-16 08:16
#2

Tänkte också på nån form av matolja, skall det vara kall eller varmpressad?

hur mycket bivax kontra Olja skall man ha och till vilken grad värmer man upp det?

Är som sagt supernybörjare.

VildaVittra
2013-05-16 13:28
#3

Du värmer upp oljan tills bivaxet smälter, hur mycket bivax beror på vilken konsistens du vill ha. http://www.shenet.se/ravaror/bivax.html

Kall eller varmpressad Olja spelar ingen roll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

sandra74
2013-05-26 11:44
#4

Sheasmör fungerar bra för både bristningar på mamman och att smörja in irriterad hud med. Jag skulle välja ekologisk kallpressad för att vitaminer och mineraler ska finnas kvar. 

Du kan också smörja med rapsolja istället för barnolja, det finns också barnolja med enbart vegetabiliska oljor.

För att tvätta kan du använda björklöv som fått dra i vatten, men gå ut och plocka dem nu (de går att torka) sedan häller du bara på kokande vatten och låter dra tills det svalnat, sila av björklöven och använd vattnet.

Skulle jag använda någon sorts tvål skulle jag välja en tvål gjord på Oliv eller rapsolja eftersom de har ett lågt förtvålningstal, det går att hitta bra olivtvålar med 90 olivolja i välsorterade affärer.

Rasullera innehåller precis som björklöv saponiner, även havregryn är rengörande.

Upp till toppen
Annons: