Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 2647 ggr
IceTee
2013-07-12 14:05

Jojoba som sminkbortagning

Har tidigare använt babyolja för att ta bort vattenfast smink, och smörja in mina töjda snibbar och de "privata" områdena, som blir irriterade utan något. Nu tänkte jag dock testa jojoba! 

Vad jag förstår går det lika bra, men jag har läst att detta kan "balansera ut" fettproduktionen, samt att man kan tvätta ansiktet med detta, är det sant? Har väldigt oljig hud av mig, så har varit noga med att tvätta bort babyoljan för att inte förvärra något, och sen återfukta med en oljefri kräm.

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Exxozzie
2013-07-23 00:49
#1

Ja, jag skulle säga att all vegetabilisk Olja fungerar utmärkt till tvätt.

Jojoban är bra till oljig hud för det som du beskriver. Dock bör den inte tvättas bort om det ska fungera. ;) 
Hud som aldrig får ha kvar sitt fett överproducerar talg och gör att man ser mer blank ut. Då tvättar man sig mer och huden producerar ännu mer fett. - Onda cirkeln.

Om du börjar använda jojoba kan du både tvätta dig och smörja in dig med den. Huden måste dock få en tid på sig att vänja sig och förstå att man inte längre tvättar bort allt fett. Det kan bli en jobbig övergångsperiod men det lugnar sig varefter. :)


IceTee
2013-07-27 18:08
#2

har kört med det några kvällar nu, gnuggar in några droppar odentligt i ansiktet innan jag lägger mig, och har faktiskt bara märkt positiva saker än, men min hud var i ganska bra balans innan jag började med, ville bara lätta plånboken lite genom att använda jojoba till så mycket jag kan, och skippa lite andra produkter 

Tummen upp för jojoba säger jag!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: