Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 5975 ggr
Niklas
12/3/13, 6:23 PM

Hur gör man ekologiskt läppbalsam?

Jag misstänker att det inte bara är nyttigheter i Labello, Lypsyl och liknande så hur gör man det själv och ekologiskt? Det börjar bli kallt ute och lätt att huden och läpparna torkar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Exxozzie
12/4/13, 9:03 AM
#1

Väldigt enkelt:

Vax + Fett + Olja + Gärna E-vitamin + Eventuellt eterisk Olja för att få doft/smak/extra "egenskaper".

Beroende på hur mjukt du vill ha det i konsistensen tar du olika mycket av ingredienserna. Vax = hårdare, Olja = mjukare och glansigare, Fett = mjukare.

Ett exempel på ett recept kan se ut så här:

1 volymdel vax - (t. ex bivax eller karnaubavax…)

1 volymdel fett - (sheasmör, mangosmör, kakaosmör, ullfett…)

1 volymdel Olja - (raps, oliv, jordnöt…)

Smält allt över ett vattenbad. Vaxet brukar stelna på sidorna av kärlet så jag brukar röra om medan det svalnar. (Tillsätt e-vitamin under 35 grader och eterisk Olja under 25 grader. Annars fungerar inte dessa lika effektivt och doften kan försvinna snabbt.) Ös i en burk.

10 droppar eterisk Olja per 100 ml och 2 ml e-vitamin per 100 ml fungerar bra.

Vill du ha ekologisk köper du helt enkelt ekologiska råvaror. :)


Niklas
12/4/13, 10:02 AM
#2

Tack! Om du skulle göra det, vilket av fetterna du nämner skulle du välja? Var kan man köpa vax? Vad har e-vitaminen för funktion? Hur länge håller det sig i rumstemperatur när det är färdigt? Det gäller ju att inte göra för mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Exxozzie
12/4/13, 10:34 AM
#3

Jag brukar ha både sheasmör och ullfett. Ullfett är super för huden men det är kladdigt att hantera! 😃
Sheasmör har jag alltid hemma, så det är smidigt att använda det för mig.

Jag köper allt från kosmetikkompaniet.se/. Men jag tror att man kan köpa bivaxplattor på Panduro.

E-vitamin är läkande för huden. Bra om man har spruckna läppar eller väldigt torra. E-vitamin är också en antioxidant = hindrar fett, Olja och vax från att härskna. Det finns kapslar på apoteket om man frågar. Stick hål med en nål och tryck ut oljan.

Det brukar hålla väldigt länge. Det är vattenfritt, så det blir inte gammalt fort. Svårt att säga bäst-före dock. Jag har aldrig behövt kasta något och jag har väl haft en burk i badrumsskåpet i 1,5 år nu.

Det är svårare att göra liten mängd. 50 ml som minst brukar jag göra för det är svårt att blanda och mäta upp annars. Dela upp i flera småbrukar och förvara i kylen om du är orolig. :)


Niklas
12/4/13, 1:38 PM
#4

Tack för alla svar! :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: