Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 3045 ggr
MoaL
1/5/14, 5:39 PM

Glycerin

Hej!
Jag är sugen på att följa ett recept på en kräm för huden (något jag aldrig tidigare har gjort), och undrar nu var jag finner bra och inte så fasligt dyrt Glycerin?

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Exxozzie
1/6/14, 2:58 PM
#1

Vad kul att du vågar testa göra eget! :)

Glycerin finns på apoteket eller på crearome.se. Den kan kallas glycerol på dessa ställen men det är samma sak. Jag tror att när jag köpte Glycerin på apoteket var jag tvungen att fråga efter det för de har det bakom disk, men jag kanske kommer ihåg fel.


MoaL
1/6/14, 4:11 PM
#2

Tack för svar! Ja, det är egentligen inte i huvudsak till mig, utan jag skulle vilja ge som gåva till min mamma. ^^ Hon gillar sådant, så jag vet att hon skulle bli jätteglad.

Hur mycket spelar procent roll? Duger den här från Apotea lika bra som exempelvis de från crearome? Det står ju inte procent på den från Apotea.. 🤔

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Exxozzie
1/9/14, 10:34 PM
#3

Jag tycker att den duger. Jag hade någon liknande förr och den var på 85%. Om du vill vara exakt med mått osv så är det lättast att använda en Glycerin nära 100% (typ 98-99).

Men om du vill köpa den och fortfarande vara exakt kan du räkna ut hur mycket du ska ta:
Ex. Om det står i receptet 5 ml Glycerin och du har en 85%-ig sort:
5/0,85 = 5,88ml

Eller så väljer du att inte vara så noga och tar lite,lite extra bara.
Men kolla baksidan på flaskan. Det kanske står hur stark den är där.


Upp till toppen
Annons: