Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3865 ggr
moawi
2014-04-07 18:03

Eget läppglans

Hej på er alla!

(Jag hänger normalt sett på gerbiler i fokus om ni inte känner igen mig, men svänger in en vända här 😎)

Jag skulle vilja testa att göra ett eget läppglans enligt detta recept och eventuellt se om det kan bli ett UF-projekt att tillverka egengjorda läppglans:

50 ml ricinolja 
0,5 ml E-vitamin 
1-2 g pärlemorpigment 
4-5 droppar eterisk olja

Vad tycker ni om detta? Jag är verkligen helt å hållet nybörjare på detta så jag har ingen aning om vad jag ska tycka.

Är det någon som har testat på att göra eget läppglans efter liknande recept? Hur blev det? Vilken nyans valde ni på pigmentet? Och om någon sitter inne på en bild så blir jag jätteglad!

Jag undrar också: skyddar E-vitaminet mot solen? Kan ricinoljan sätta fart på magen även om man bara får i sig små mängder från läpparna? Min moster sa att hon är väldigt känslig, och det vore inte kul att göra någon dålig i magen om det finns fler personer som är lika känsliga som min moster 🤐

Tack på förhand!

Annons:
katsy
2014-04-08 18:09
#1

Det var längesen jag gjorde läppglans men då hade jag i lite bivax för att det inte skulle vara "rinnigt"

Det beror förstås på hur du ska förvara det men bivaxet gör det till en flytande massa som fångar upp färgpigmenten också.

Blandar man bara oljan och pigmentfärg får man skaka varje gång det ska användas.

Fundera ut vilken doft du vill ha och se efter så den inte är för stark. Alla oljor passar inte i ansiktet. 

E- vitaminet är för att inte oljan ska härskna. 

Eftersom du låter ung så kan det väl vara snyggt med ett enkelt guldskimmer?

Lycka till!

Exxozzie
2014-04-12 17:15
#2

#1 Men blir det så rinnigt om man har ricinoljan? Jag har en dunk hemma och den är ju nästan exakt i konsistensen som ett läppglans. Tycker jag. :)

Det finns väldigt många recept med ricinolja i läppglans, så jag tror inte att det skulle vara någon fara för magen i en sådan liten mängd.

Om jag vore du skulle jag använda arom istället för eterisk Olja. Vaniljarom t ex, kan man ha i mat. Den luktar inte så starkt + den smakar gott. Som ovan säger kan en del eteriska oljor vara för starka.

Men receptet som du lagt upp är det inget fel på. Det är enkelt och bra. :)


moawi
2014-04-12 18:07
#3

Tack för era svar! Vi tänker ha läppglanset i en hylsa så det är inga problem om det är rinnigt, tvärtom.

Tack för tipset om arom. Jag funderade på samma sak eftersom många eteriska oljor inte känns trevliga att ha just på läpparna. Citrongräs till exempel luktar säkert gott i ett rum eller i en uppfriskande kräm men på läpparna skulle det nog kännas konstigt. Själv föredrar jag söta, mjuka dofter på just läpparna. Här hittade jag lite olika sorters aromer och tänker att jag kan prova mig fram lite här. Kanske till och med blanda två stycken :)

Exxozzie
2014-04-13 19:32
#4

#3 Ja. Jag har kokosen och vaniljen därifrån som jag har i ett läppcerat jag gör. Funkar jättebra. Ja, det är ju bara och blanda på tills man hittar rätt. :)


Upp till toppen
Annons: