Annons:
Etiketthuskurer
Läst 3188 ggr
Inaarah
2014-04-21 15:43

Problem med finnar

Min hy har alltid varit så gott som "problemfri", och jag har sällan haft några problem med finnar eller pormaskar. Givetvis har jag haft någon enstaka finne då och då, men inte mer än det.

Nu däremot, när jag snart är 18 år, har min hy börjat förändras. Den blir lätt oljig i T-zonen och jag har börjat få finnar. Jag använder inte speciellt mycket smink (i princip concealer för att täcka rodnader och dölja mörka ringar under ögonen, mascara och ögonbrynspenna) och jag är väldigt noggrann med att alltid tvätta bort sminket ordentligt. Tvättar även alltid av ansiktet innan jag tar på mig smink.

Hur som helst. Jag vet inte riktigt hur man gör när man får finnar - finns det något jag kan göra för att få bort dem eller förebygga så jag inte får dem? Finns det något jag kan göra hemma? Vill gärna ha så mycket tips som möjligt, är ju helt "ny" på det här! 

Tack på förhand. :)

Annons:
Nava
2014-04-26 20:25
#1

Jag är 12 och har ganska mycket acne, men det är viktigt att tänka på att inte peta i ansiktet med smutsiga händer, inte klämma, gärna ha någon mask typ 2 ggr i veckan och inte byta produkter så ofta, ha samma saker länge, då vänjer sig huden vi det och det hjälper mycket bättre.

Men kost, motion och soljus är viktigt att tänka på också.

Motion och solljus kan man nästan inte få för mycket av.

Kosten är en anna sak, tänk på att mjölk finns markerat på minus sidan, kan vara värt att testa soja/havre mjölk, elr att hoppa över ett glas mjölk till lunchen och ta vatten istället.

Sen ska man inte äta mycket socker heller, typ inte så mycket godis, läsk, chips eller bullar/kakor.

Popcorn är ett bra allternativ!

Bright light creates black shadows.

Never say never and Never say Forever

Inaarah
2014-04-28 20:27
#2

Tack för bra tips! :) 

Tränar varje dag och undviker för det mesta sötsaker - så det är inga problem för min del. Och solljus utsätts man ju för på ett helt annat sätt nu när det är ljust mycket längre på dagarna!

Ska tänka på att dra ner på mjölken också. I och för sig dricker jag inte så mycket mjölk mer än i kaffet… Men äter mycket mjölkprodukter i övrigt.

lollonr4
2014-05-16 13:22
#3

Jag är 22 år och har precis blivit av med en finn period då jag aldrig har haft det förr som tonåring. Men för ett år sedan slutade jag röka och det resulterade i att jag började småäta och min kost blev inte den bästa precis. Nu har jag återgått till mina gamla rutiner ang mat (inte rökningen) och insåg snabbt att det var pgr av dålig mat  som jag fick så mycket finnar och pormaskar och flottig hud. För nu har jag börjat få fin hud igen efter att varit noga med vad jag stoppar i mig.

Svartkatt
2014-05-23 22:16
#4

Jag fick också ett helt otroligt finnutbrott i 18-års åldern. Hade precis köpt grejer från dermalogica för en tusenlapp, sedan anföll finnarna. Inte så kul alls faktiskt! 

Men jag slutade med alla produkter. Började tvätta ansiktet med en ekologisk tvål, gjorde ansiktsvatten av äppelcidervinäger och mineralvatten och smorde in ansiktet med kokosolja. Köpte dessutom hem en del vitaminer, efter några månader hade finnarna lugnat ner sig rejält. Idag har jag kvar någon pormask och någon enstaka finne då och då. Finnarna håller sig på behörigt avstånd så länge jag käkar lite vitaminer och tvättar ansiktet 😉

Upp till toppen
Annons: