Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3892 ggr
[Älskamig]
5/19/14, 10:00 PM

Sova gott?

Jag är en tjej på 17 år, som på senare tid haft svårt att slappna av.. Somna.. Är oftast väldigt, väldigt trött på kvällen, men när jag väl ska lägga mig, har stängt av allt runt omkring mig osv, så känner jag mig så tung i kroppen, att jag inte orkar slappna av. Detta resulterar till att jag vrider på mig i 1 timme för att sedan starta datorn, sätta på 1 ljudbok och ligga och lyssna på i någon ytterligare timme.. Svinjobbigt verkligen. 

Hur gör jag för att somna på enklast sätt? Har ni några avslappningsövningar?

Annons:
tlover
5/25/14, 7:32 PM
#2

Sy en liten tygkudde, fyll den med torkade humlekottar och lavendel, stoppa in i kudden.

Det söver utan att man blir dåsig dagen efter.

ha det svalt i sovrummet (nu på sommaren lägger min man islampar inlindade i örngott under täcket eftersom det är så varmt)

Ha det mörkt i sovrummet (vi har tex mörkläggningsgardiner)

Ha ingen elektronik i sovrummet förutom ev väckarklocka (måste du ha telefonen i sovrummet så stäng av den helt)

Drick inte något med koffein efter kl 8 på kvällen (även te och choklad innehåller koffein)

Spikmatta kan få en att slappna av (det går säkert att hitta begagnat nu eftersom hypen är över)

Gör inget annat förutom att sova och ha sex i sovrummet

Drick gärna nått avslappnande på kvällen tex örtte på kamomill, lavendel, humle (beskt som **** så söta med honung), citronmeliss eller liknande.

Sitt inte framför en skärm (dator/tv) ett tag innan du går och lägger dig.

Ha fasta sängtider

ha fasta uppvakningstider och snooza inte

Har du möjlighet testa kedjetäcke (eller liknande) man kan göra eget och det är inte bara för folk med div diagnoser som det funkar.

Ha penna och papper bredvid sängen, om du ligger ch tänker för mycket kan det hjälpa att få ner det på papper istället för att försöka komma ihåg det.

Det kanske märks att både jag och min man har sömnproblem.

l'm back

[solhavre]
9/1/14, 4:36 PM
#3

Vad är kedjetäcke?

tlover
9/1/14, 4:50 PM
#4

#3 Ett kedjetäcke är vad det låter som, ett täcke med kedjor i. Tyngden gör att det känns tryggt och gör det enklare att sova (för mig funkar det bättre än sömntabletter men man är inte trött dagen efter).

Vanligtvis kan det skrivas ut på recept för folk med tex asperber el ADHD men alla mina släktingar som testat mitt tycker att dom sover bättre med kedjetäcke också även om dom inte har diagnos. Man kan ju däremot inte få det utskrivet utan diagnos så man måste antingen köpa ett eller göra ett om man vill ha ett och man inte har diagnos. (inte alla med diagnos får det heller för den delen)

l'm back

Blueberry95
10/8/14, 7:48 PM
#5

Ett tips som brukar funka för mig är att lura kroppen. Först lägger du dig och slappnar av, när du är avslappnad lägger du dig på rygg med armarna längst sidorna och ignorerar känslan av att du vill röra på dig. När du har lyckats stå emot den känslan är det lättare att somna.  Det funkar för mig varje gång. Lycka till!

sosom11
11/15/14, 10:01 AM
#6

Jag har haft sömnproblem sen jag var 11 år med detta också svåra depressioner mm. Sömnen är svår och orsakar mycket, med det är också mycket som orsakar att man inte kan sova. Jag tycker att  http://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter-vad-kan-man-gora-sjalv/ är bra att läsa, 

Själv var jag tvungen att äta kombinerad antidepressiv och sömnmedicin, men hoppas att det går bra för dig :)

EW

Annons:
Upp till toppen
Annons: