Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 2829 ggr
Sindri
11/26/14, 10:48 PM

D3-vitamin till kräm

Jag skulle vilja göra en salva med D3-vitamin. Är det bara att köpa Apotekets D-vitaminolja?
Blir undrande över vad som menas med detta;

Varken D2 eller D3 får ingå i kosmetika (nr 335 på EU:s förbudslista) (från Shenet)

Menas då bara smink och inte krämer? Varför skulle man inte få ha d-vitamin i smink?

Annons:
ixtab
12/6/14, 9:55 PM
#1

Vad jag kan läsa mig till är det även skadligt i miljön. Just D2-D3 är kemiskt framtagna Dvitaminer . De används även som bekämpningsmedel, så det kan ju kännas onödigt att ha det på kroppen.

🌺

Live long and prosper

Sindri
12/7/14, 1:05 AM
#2

Det D3 som man äter som kosttillskott kan väl inte vara farligt att ha på kroppen?

ixtab
12/7/14, 10:32 PM
#3

Jag vet inte, men jag väljer ett D-vitamin framtaget av naturliga ingredienser. Sedan vet man ju inte, Jag menar aspartam och fluor är ju giftigt men det sälgs ju ändå till oss utan förbehåll.

🌺

Live long and prosper

Sindri
12/7/14, 10:39 PM
#4

Så här kan man läsa på Shenet om D3
(Om framställning):
Vitamin D3 (kolekalciferol): Kan framställas ur fiskleverolja
(Om inköp)
Vitamin D3 (kolekalciferol): Apotekens "D-vitamin olja" respektive "D-vitamin vatten" ca 45 kr per 25 ml.

Varifrån har du fått att det skulle vara farligt? D-vitaminolja ges ju till alla spädbarn.

Sindri
12/11/14, 7:10 AM
#6

#5 av: ixtab
Tack - det där var ju en kanonbra lista. Den skall jag spara  - kan vara bra att ha på många sätt.
Ja, det är en gåta för mig varför man kan äta en sak, men inte ha den utanpå huden. Man brukar ju säga att man inte skall ha nåt utanpå kroppen som man inte kan ha inuti. Men att tvärtom skulle gälla verkar konstigt. Fiskleverolja verkar ju inte farligt - men vad vet man.
Jag vet också att man har just D3 i krämer som lindrar vid psoriasis, så jag skall faktiskt skriva till Läkemedelsverket och fråga hur det ligger till.

Annons:
Sindri
12/11/14, 10:17 AM
#7

Nu har jag ringt till läkemedelsverket och frågat vad grunden till förbudet är.

Man misstänker (men ingen forskning är gjord) att applicerande av D-vitamin på huden kan hämma kroppens förmåga att bilda D-vitamin. Man vill också undvika att det marknadsförs krämer som påstås ersätta solande på huden. Men man vet alltså idag ingenting om det har någon som helst påverkan.

Att använda en kräm med D-vitamin på ett litet begränsat område är alltså inte någon risk på de grunderna som LMV misstänker.
Det finns också läkemedelskrämer som innehåller D-vitamin.

Så nu kan jag fortsätta med mina planer. Men frågan var alltså om jag kan köpa de D-vitamindroppar som finns på apotek?
Ingen som vet?

Upp till toppen
Annons: