Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 2301 ggr
tlover
2015-02-26 14:54

Vad gör du hemma?

Hej

Vad gör ni för skönhetsprodukter (eller liknande) hemma? Eller saker som är ett livsmedel eller liknande som du använder till skönhetsrecept.

Det jag gör (i varierande omfattning) hemma är

  • Hudlotion/salva
  • Skaklotion
  • Kådsalva
  • Schampo (till min man).
  • div örtteer till håret varav några odlar vi till och med själv (tex kattmynta)
  • bodyscrub
  • ansiktstvätt örtte (sällan/som present)
  • Badbrus (sällan/som present)
  • Bastuhonung (som present, vi har inte bastu)
  • deo
  • kokosolja (till tex läpperna, ansiktet, håret osv)

Hmm det var nog allt. Vi har testat att göra duschtvål också men den var för uttorkande för oss.

Vad gör ni hemma?

l'm back

Annons:
Sindri
2015-02-26 15:04
#1

Jag gör lite olika hudsalvor för olika ändamål.

Ansikte, läppar, kropp (vispat body butter), händer, fötter.
Deo
Tandkräm

Ingen använder schampo

Är nyfiken på dina recept på:
Bastuhonung (vi bastar som sjutton)
Ansiktstvätt
Bodyscrub

Och vad gör kattmynta för håret?

Det är nog ditt recept på kådsalva jag sparat, men har liksom inte kommit till ännu….. 😓

VildaVittra
2015-02-26 15:13
#2

Jag gör främst kådsalva och deodorant, sedan gör mina höns ägg åt mig till att tvätta håret. Kådsalvan använder jag till allt, även läpparna. 

Badbrus ska jag göra nu när jag äntligen blivit med badbalja, ska skämma bort mig nu i sommar och ta bubbelbad i trädgården.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2015-02-26 15:40
#3

#1 Bastuhonung är jättesvårt. Man tar svensk honung, rör ner lite eterisk Olja, tex gran är en klassiker och sen är det klart 😃

För att man ska kunna slippa använda flytande honung så kan man helt enkelt ha honungen varmt innan man använder den.

Även fast den är enkel var den riktigt poppis i julas.

Ansiktstvätt så tar man tex daggkåpa (mot rynkor), rölleka (mot finnar), rosenblad (ger lyster) eller liknande antingen flera av dom eller bara en. Gör örtte och tvättar med det. Kolla däremot så att du inte är allergisk först genom att ha lite i armvecket i 24h.

Bodyscrub är också en såndär svår en. Du tar socker (el havssalt) i en skål, häller på olivolja till lagom koncistens och doftsätter med eterisk Olja (den var också riktigt poppis).

Kattmynta ska ge fukt till håret så det ska förhindra kluvna hårtoppar men det ska kunna missfärga håret om man har otur.

#2 Jag använder också kådsalva på läpparna, men bara på kvällen för man vill inte äta nått efter man smörjt på det.

l'm back

Upp till toppen
Annons: