Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 1364 ggr
JustMySelf
3/2/15, 10:43 PM

Kokosolja

Hej! Jag har hört många som använder sig av kokosolja för att ge fukt till håret och huden, och jag är lite sugen på att testa det jag med. Det jag undrar är hur ni gör efter att ni har smörjt in huden med den? Liksom, efter vanlig hudkräm brukar jag sätta på mig mjukiskläder/pyamas eller lägga mig i sängen, men kan man göra det med kokosolja eller ger det fettfläckar?

Annons:
Sindri
3/3/15, 7:02 PM
#1

Du får jobba in det ordentligt i huden och låta huden absorbera fettet. Sen är det inga problem.

[JeanetteK]
5/12/15, 5:30 PM
#2

Jag använder kokosolja både i håret och till huden. Det är jättebra tycker jag. Jag har alltid varit mycket torr och nu är jag inte det längre. 🙂Det gäller att man inte tar för mycket, då kan man känna sig oljig i huden. Jag brukar ta litegrann i handen och massera tills det blir genomskinligt. Sen smörjer jag mig i ansiktet och på kroppen. Det räcker med väldigt lite. Är jag nyduschad och blöt i håret brukar jag ta det sista jag har på händerna i håret. Annars är det viktigt att man tvättar av händerna, för man kan vara rätt fet. 

Jag använder Kung Markattas ekologiska kokosolja. Tycker den är jättebra. Räcker hur länge som helst eftersom man använder så lite.

Officielle
5/12/15, 5:45 PM
#3

Som de ovan redan nämnt är det viktigt att använda en liten mängd eftersom att ansiktet annars kan kännas mycket fett. 

Det jag gör för att kunna använda oljor under smink och vill att den ska sjunka in i huden snabbt är att jag blandar den med vatten. Jag sköljer ena handen under kranen och sedan tar jag lite Olja i den andra, masserar ihop händerna och smörjer in ansiktet. Det funkar riktigt bra för mig och jag kan sminka mig nästan direkt efter att jag applicerat oljan. Jag använder mig av mandelolja och har inte testat min metod med kokosolja så jag kan inte garantera att det kommer att fungera. Testa dig fram med lite vatten i taget så märker du vad som funkar för dig!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[JeanetteK]
5/12/15, 8:03 PM
#4

Haha glömde svara om sminket!! Det var ju dit jag skulle komma. :) Jag lägger på sminket direkt över kokosoljan. Jag lärde mig efter ett tag mycket Olja man skulle ta. Har man fått för mycket Olja i ansiktet kan man torka bort "kladdet" med papper eller en handduk.

Upp till toppen
Annons: