Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 3062 ggr
Officielle
5/14/15, 7:24 PM

Hemmagjort schampoo

Jag har länge velat prova göra ett eget schampoo hemma men har inte riktigt kommit underfund med vilka ingredienser det ska innehålla. Har du gjort ett hemmagjort schampoo som du skulle vilja dela med dig av?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
VildaVittra
5/14/15, 7:35 PM
#1

Mitt recept innehåller en enorm mängd med ingredienser och massor med komplicerade steg.

1 ägg

Vispa, klart!😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
5/14/15, 7:39 PM
#2

#1 Verkar knivigt det där receptet! 😂

Ska man vispa ägget tills det blivit poröst som man gör när man bakar sockerkaka etc eller ska man bara vispa det lätt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
5/14/15, 7:41 PM
#3

#2 Man ska vispa till äggvitan inte hänger ihop längre, annars slinker gärna schampot ner i avloppet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
5/14/15, 7:45 PM
#4

#3 Är det bara att gnugga runt ägget i hårbotten och skölja ur det sen?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
5/14/15, 7:54 PM
#5

#4 Jag gnuggar hela håret, när jag hade långt hår gick det åt två ägg, men jag tvättar håret typ varannan vecka, så då behövs det i längderna också. Och sedan är det bara att skölja. Ägg koagulerar runt 70 grader, så vanlig duschtemperatur gör absolut ingenting.
Är håret riktigt skitigt kan jag ha i lite vinäger eller citron också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
5/14/15, 7:56 PM
#6

#5 Jag ska absolut ge det ett försök! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
tlover
5/15/15, 1:24 PM
#7

Jag gör schampo till min man (jag själv tvättar med bara vatten) men det innehåller en hel del specialgrejer som man måste köpa enkom till det. Det innehåller dessutom Sulfater (men mest sockertensid) så jag tror att vilda vittras är värt att testa först.

l'm back

[pusselbit]
5/30/15, 2:28 PM
#8

Jag testar Rågmjölstvätt idag, kan återkomma med resultat. Funderar på att kombinera med honung och lavendelolja med, vi får se;)

[pusselbit]
5/31/15, 12:09 PM
#9

Rågmjölstvätten fungerade utmärkt, så den kan jag ju rekommendera🙂Tillsatte lite extra citronsaft och rosmarinolja istället. Inte svår att skölja ur eller så, men det var lite tidskrävande innan själva duschningen eftersom rågen måste skakas och silas  :)

Officielle
6/3/15, 2:39 PM
#10

#9 Hur gör man en Rågmjölstvätt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/3/15, 4:56 PM
#11

Sedan jag började använda helt naturligt schampoo har jag inte använt några produkter i håret. Upplever dock att mitt hår är lite platt och tråkigt, skulle vilja ha mer volym. Hur kan jag få mer volym i håret naturligt(dvs utan mousse eller dylikt) ?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/3/15, 7:00 PM
#12

#11 Du kan göra exempelvis gele av gelatin eller linfrö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[pusselbit]
6/3/15, 8:17 PM
#13

#10 Det är bara att googla så kommer det upp bloggar med steg för steg, eller kolla på nopoo.se under katergorin  'tvätta hår' om du vill ha bra information om rågmjölstvätten :) Det är ett väldigt billigt alternativ iaf, det enda du egentligen behöver köpa är ekologiskt rågmjöl, sila rågen kan du göra med hjälp av en nylonstrumpa/byxa (det gjorde jag) om du inte äger någon kaffesil. Jag kan förklara simpelt hur tvätten går till : man tar rågmjöl + vatten och skakar ordentligt tillsammans i en burk, sen låter man det med fördel stå ett tag så de mesta av rågen hamnar på botten av burken (blir lättare för vattnet att rinna i genom), sila sedan genom strumpan/kaffesilen bort oönskade mjölrester, applicera det silade vattnet i torrt hår och duscha av som vanligt.

Som svar på den andra frågan så borde väl alla naturliga torrschampon som vetemjöl, kakao, maizena osv ge lite volym, annars finns det väl nått 'godkänt' styling pulver som fungerar (dock är det inte hälsosamt att ha massa produkt liggandes i hårbottnen)

Annons:
Officielle
6/5/15, 12:14 PM
#14

Har testat potatismjöl som torrschampo nu och det funkade helt okej. Om jag skulle sistatvätta mitt hår ungefär en gång varannan månad, hur skadligt skulle det vara för håret? (Tvättar annars bara med helt naturligt schampo)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[pusselbit]
6/5/15, 9:48 PM
#15

HUR skadligt en sista tvätt en gång/månad skulle vara har jag ingen aning om, det beror antagligen på hur friskt/slitet hår en har också. Läste nånstans att någon jämförde en hårtvätt med sulfatschampo med slitaget på ett klädesplagg som blir när man tvättar det i maskin, men det verkade iaf i mina öron lite överdrivet. Att tvätta håret med Sulfater kommer ju såklart ta mer på ditt hår än en sulfat-fri tvätt, men det kan ju samtidigt vara skönt att rengöra hårbottnen ordentligt ibland med. Du börjar inte om på ruta ett bara för att du tvättar med sista schampot en gång varannan månad trotsallt, du har fortfarande skonat ditt hår från flera sulfat tvättar(slitsamma tvättar) Ett tips kan vara att använda en mindre slitsam sulfat än just SLS/SLES om du vill, vet att det finns någon annan typ Ammonium lauret/lauryl sulfat har fått för mig att de är skonsammare 🙂

Ramiraz
7/21/15, 2:14 AM
#16

Ingredienser:

1 dl aska från björk (inga kolbitar) 

1 dl ekologisk kokosolja

1 tsk yes diskmedel

blir fint resultat! Räcker till flera omgångar. Man kan också tillsätta doft essens (eterisk olja) cirka 5-7 droppar om man vill ha doft.

Upp till toppen
Annons: