Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 6774 ggr
Officielle
5/22/15, 12:30 PM

Göra egen mascara

Kan man göra sin egen mascara? Kräver inte att den ska vara svart, duger om det är en genomskinlig mascara som endast får fransarna att hålla sig uppe när man böjt dem.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
TatsuOni
5/22/15, 5:29 PM
#1

Har inte gjort mascara själv, men om du scrollar ner på den här sidan så hittar du flera recept. Något av dem kanske är bra. http://www.shenet.se/recept/mascara.html


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[pusselbit]
5/22/15, 9:25 PM
#3

Klicka in på övrigt :)

Officielle
5/22/15, 11:08 PM
#4

Tack så mycket! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[pusselbit]
5/27/15, 10:50 PM
#5

#4 hur har det gått?

Officielle
5/27/15, 11:05 PM
#6

#5 Letar tyvärr fortfarande efter var jag kan köpa 100% ren aloe vera.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
[pusselbit]
5/27/15, 11:15 PM
#7

#6 99,6 % kanske duger?

Officielle
5/28/15, 8:09 AM
#8

#7 Den har jag redan hemma men är lite tveksam till vissa av ingredienserna.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[pusselbit]
5/28/15, 1:40 PM
#9

#8 Ja den är ju betydligt lättare att få tag i, därför jag skrev det :)

VildaVittra
5/30/15, 2:40 PM
#10

#6 Köp en planta?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/1/15, 2:31 PM
#11

#10 Var kan man köpa såna och vad kostar de?

Kan man köpa aktivt kol på apotek?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/1/15, 6:31 PM
#12

#11 Ikea har just nu för 35 kr, de är heller inte ovanliga i blomsterhandeln. 

Ja, det finns aktivt kol på apotek, även i essensbutiker.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/1/15, 8:04 PM
#13

#11 Bor tyvärr långt från Ikea men ska försöka få tag på en ändå. När man brutit av aloe vera och klämt ut själva kletet, växer det tillbaka då eller "dör" den biten? Som ni hör är jag expert på det här med växter.. Ska kila in på Apoteket och köpa aktivt kol imorgon.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
VildaVittra
6/1/15, 8:12 PM
#14

#13 De brukar läka, men plantan blir inte så snygg, men det kan man ju leva med. 

Och du skär av, det är snällare mot plantan än att bryta. 

Här kan du köpa online. Inte lika billigt som ikea, men men. http://www.bakker.se/produkt/aloe-vera/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/1/15, 8:15 PM
#15

#14 Har inget emot att plantan inte är så snygg, tänkte mer på om man behövde köpa en ny planta när man fått ut så mycket aloe vera som möjligt ur den. Visst får man köpa koltablettterera utan recept och så?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/1/15, 8:26 PM
#16

#15 Föröka den plantan du har, så att du får flera, då kan dina barnbarn sedan ärva plantorna även om du är storkonsument.

Kol kan man köpa utan recept.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/1/15, 8:28 PM
#17

#16 Hur "förökar" man plantan?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/1/15, 8:31 PM
#18

#17 Den får små bebisar på sidan av, så man särar på rotklumpen. Alternativt tar bladsticklingar. http://www.wikihow.com/Grow-an-Aloe-Plant-With-Just-an-Aloe-Leaf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/1/15, 8:34 PM
#19

#18 Jaha, då förstår jag. Ska jag sätta de små i en annan kruka då? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/1/15, 8:36 PM
#20

#19 Jupps. 

Hittade den här videon om aloe, lite om hur man odlar den. http://livewellnetwork.com/Deals/episodes/Tips-For-Growing-Aloe-Vera-Plants-and-DIY-Aloe-Treatments/9042029

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Officielle
6/1/15, 8:40 PM
#21

#20 Tack så mycket! :)

Kan knappt vänta tills jag hittar en planta.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/1/15, 8:53 PM
#22

Läste nyss att det finns olika sorters plantor och vissa fungerar inte att använda utvärtes eller invärtes. Hur vet jag att jag köper rätt sort?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/1/15, 9:04 PM
#23

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/2/15, 11:48 AM
#24

Så vad är det egentligen jag ska leta efter?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 1:50 PM
#25

#24 Äkta aloe vera har ingen stam, vilket andra aloearter har, detta är den äkta:

http://www.zoonen.com/res/user/907356/galleri/2032413/dscn6135_orig_SE.jpg

Men det finns några aloearter med stam som har gelen dom också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/2/15, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har köpt en planta! :D Har klippt av några bitar som var lite fula, dock skulle jag kunna använda gelén i dem men inte just nu. Kan man frysa in bitarna?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 5:34 PM
#27

#26 Ja, dom går att frysa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
VildaVittra
6/2/15, 5:35 PM
#28

Ser att din planta redan har flera bebisar, du kan dela på dom redan nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/2/15, 5:36 PM
#29

#27 Tror du att jag hittat en "bra" aloe vera? ^

Kan man byta ut aktiverat kol mot något annat som är vanligare att man har hemma?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 5:47 PM
#30

#29 ja, det ser ut som en äkta aloe vera. 🙂

Du kan använda kakao och få brun mascara.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/2/15, 5:56 PM
#31

#30 Åå, så smart du är! 👍 Vet dock inte om jag har en bra, naturlig kakao men det ska jag kolla upp. 

Är lite rädd för att förstöra den när jag ska dela på dem, hur gör jag för att inte skada plantan?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 5:58 PM
#32

#31 Ta upp jordklumpen och skaka samt pillra loss jorden, då kommer du se vilka bebisarna är. Sätt mammaplantan i en större kruka, förmodligen har hon redan rotsnurr.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
6/2/15, 6:01 PM
#33

#32 Vad händer med plantan om jag inte separerar den?

Tror du att en mascara med kakao blir ljusbrun eller mörkbrun?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 6:05 PM
#34

#33 Den slutar att växa. Du vill ju ha så stora plantor som möjligt, eller hur? 😎

Den blir nog mörkbrun, vill du ha ljusbrunt får du nog blanda i talk eller liknande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Officielle
6/2/15, 7:47 PM
#35

#34 Absolut! Ska separera den under veckan. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/2/15, 8:23 PM
#36

Fick för mig att testa ett recept på eyeliner som jag sett. Man skulle blanda aloe vera gel, kokosolja och kakao för att få till en eyeliner. Kan säga att det var rent ut sagt hemskt. Smulade sig sjukt mycket och absolut ingenting fastnade på ögonlocken. Hemskt.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
6/2/15, 8:29 PM
#37

Man får experimentera med proportionerna mellan ingredienserna. Jag skulle nog ha i bivax också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ramiraz
7/21/15, 2:24 AM
#38

Jag har svårt att tro att man kan fixa till en bra mascara själv hemma, för det värsta jag vet är för kladdiga mascaror eller för torra mascaror. Jag har alltid använt max factor som har en lagom konsistens, inte för torr och inte för kladdig utan den bygger upp fransarna på ett bra sätt.

Officielle
7/21/15, 2:13 PM
#39

#38 Sjävlklart kan man göra egen mascara hemma. Max factors smink innehåller en massa kemikalier som jag vill undvika.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
7/24/15, 9:03 AM
#40

Den plantan på bilden ser ut som en Aloe Vera Barbadensis. Aloe vera finns i hundratalet varianter och härstammar från Afrika. Alla är "äkta", men den man odlar kommersiellt heter Barbadensis, just för att den är mest lättodlad.
Jag har flera sorters aloe vera och de flesta går utmärkt att använda. Jag använder dem mest till sår och annat.
Jag skär av ett tjockt blad långt ned på plantan, i snittet läker bladet ihop sig självt. Sedan skär jag bort de vassa kanterna, delar bladet och skrapar ur gelén. Skall jag använda till sår skär jag bara till en bit blad och lägger med gelén mot sårytan. Jag har fått bort gamla konstiga förhårdnader och annat också genom att lägga blad på. Byter efter tre dagar. Efter två blad är det som regel borta. Inget har kommit tillbaka senare.

Ett blad är perfekt att ha med sig på resa. Om det torkar ut är det bara att lägga i vatten och så sväller det upp igen. I Afrika tog man med det på ökenfärder och använde det så.
Moderplantan brukar dö när sticklingarna blivit tillräckligt många och stora.
jag har skurit av sådan och satt i vatten och fått nya plantor. Den är otrolig på att överleva. Köpte en gång en planta som blommade, men tyvärr har jag aldrig fått någon att blomma, för det är väldigt maffigt.

I Sverige använde vikingarna taklök på liknande sätt. Den kallades eldblomma har jag för mig och lades på framförallt brännsår.

VildaVittra
7/24/15, 9:36 AM
#41

#40 Växten heter Aloe Vera på latin och heter just Äkta aloe på svenska. Aloe barbadensis är en synonym till aloe vera.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Sindri
7/24/15, 2:56 PM
#42

Ordet vera på latin betyder äkta, det är sant, men inom aloe vera-släktet finns många varianter, varav barbadensis är en. Det finns många andra varianter som också är äkta aloe, men som har andra tillnamn. Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men när jag började intressera mig för växten för sådär 25 år sedan lyckades jag låna en väldigt gammal och tjock bok från huvudbiblioteket som bara handlade om aloe (vad jag minns).  Här en liten text från Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera

VildaVittra
7/24/15, 3:18 PM
#43

#42 Aloe Vera är en art och inte ett släkte. Aloe är däremot ett släkte som på svenska heter aloesläktet. Och äkta Aloe är som sagt det namn arten har på svenska, det är inte något jag översatte. 

Orsaken till att det finns flera olika namn som används synonymt med Aloe Vera om samma växt, är små saker som blomfärg osv, men det är fortfarande samma art. Jämför med de olika färgerna som finns av på bondsyrén, där har man dock inte gett dom olika namn för särskiljning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sindri
7/24/15, 4:22 PM
#44

Du kanske har rätt, men det är inte så jag uppfattat det när jag läst om den. Menar du att endast en av alla aloeer (hmmm…böjning?) som finns heter vera/äkta? Men det gör den inte mer äkta än de andra aloeerna.

Det är viktigt om man skall utvinna aloe-gelé att det är en äkta aloe, men den behöver inte heta vera för det. Man kan som sagt var använda många olika arter av aloe bara de verkligen är aloe. Vilken konstig förvirring kring namnet.
Man kan ju tro att det bara är vera som man kan utvinna gelé ur.
Men den som odlas kommersiellt heter i så fall inte vera, utan Aloe Barbadensis, och ibland Aloe Barbadensis Miller.

Grace2009
8/3/15, 3:22 PM
#45

Här kommer jag och puttar upp tråden. Såg att Lidl har en aloe vera växt från och med torsdag. Ni experter, är detta en sådan aloe växt jag bör köpa? Har lite långt till IKEA, men till Lidl kan jag cykla 😎

Sindri
8/3/15, 3:36 PM
#46

Den ser ut som en Barbadensis - det är den man använder i kommersiella odlingar, och som är den du får när du köper aloe gelé.  Men som sagt, alla äkta aloéer duger.

Grace2009
8/3/15, 3:40 PM
#47

#46 Jag kan inte så mycket om det här, i ärlighetens namn. Hade något jättekonstigt aloe träd för många herrans år sedan men den gav jag bort. Men jag tar mig en tur till Lidl på torsdag morgon och köper denna. Tack.

VildaVittra
8/3/15, 3:48 PM
#48

#46 Fortfarande är Aloe Vera EN växt och inte flera, den har som SYNONYM namnet barbadensis, men det är art. 

#45 Det står Aloe Vera, då är det en Aloe Vera, hade det stått Aloe, så kan det däremot vara lite vad som helst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
8/3/15, 3:52 PM
#49

#48 Ah okej, jag tror jag hänger med. Aloe anger släktet och Vera arten inom släktet så att säga?

Hoppas de får in riktigt snygga plantor.

VildaVittra
8/3/15, 3:54 PM
#50

#49 Precis.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
8/3/15, 3:57 PM
#51

#50 Prisa gudarna, jag kanske förtjänar mitt godkänt i biologi trots allt 😂

Grace2009
8/6/15, 12:16 PM
#52

Nu har jag köpt min lilla Aloe Vera på Lidl! Den ser jättefin och fräsch ut tycker jag. Det jag reagerade på var att det stod på plasten runt plantan att den ej är för förtäring. Men Aloe Vera kan man väl äta? Varför stod det så?

VildaVittra
8/6/15, 2:30 PM
#53

#52 Den kan vara besprutad.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grace2009
8/6/15, 2:35 PM
#54

#53 Innebär det att nya skott som växer fram i framtiden i sådana fall skulle vara säkra ändå? Jag hade inte tänkt att äta den, men man vet aldrig vad för tokiga idéer som ploppar upp i mitt huvud så småningom… 😃

VildaVittra
8/6/15, 2:37 PM
#55

#54 Tvätta av plantan ordentligt och byt jord, sedan efter en del tillväxt borde det vara tillräckligt utspätt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Grace2009
8/6/15, 3:20 PM
#56

#55 Ska bli! Bra att du besitter så mycket kunskap, jag är mer än grön på sådant här…

Upp till toppen
Annons: