Annons:
Etikettredskap-ingredienser-råvaror
Läst 3118 ggr
Officielle
6/4/15, 7:04 PM

Kokosolja

Min älskade kokosoljaär nu slut och innan jag köper en ny behöver jag lite tankar från er andra. Jag har använt kung markattas kokosolja och jag har verkligen tyckt om den. Saken är den att jag aldrig testat något annat märke och skulle vilja veta om det finns någon som ni tycker är bättre. Jag äter kokosoljan men bryr mig inte så mycket om smaken då jag gillar allt som smakar kokos. Jag använder oljan i ansiktet och skulle vilja veta vilken ni tycker fungerar bäst till det.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

  • Redigerat 3/23/22, 9:40 PM av TatsuOni
Annons:
[pusselbit]
6/5/15, 10:04 PM
#1

Kokosolja är ju kokosolja liksom. Jag hade två burkar förut från olika märken och de stämde inte riiiktigt kalorimässigt osv, men i det stora hela :) Jag köpte en kokosolja från markatta som lukta fruktansvärt illa en gång, typ spya (fast värre😮)så har det hänt många gånger att dessa haft en svag doft av bränt, tyvärr. Kung Markatta är de absolut billigaste märket på kokosolja, men jag vill ändå varna dig lite, för som jag har förstått det går inte utbud och efterfrågan riktigt ihop, då jag läst mig till att många haft samma problem med sina som jag stött på med mina, anledningen kan vara att de använder sig av de gamla kokosnötterna som egentligen skulle ha rensats bort samt hettar upp oljan på för hög temp för att tillverkningen ska gå snabbare. Jag vet att det har varit lite problem för oljan var tillexempel slut i hela Uppsala en gång när jag skulle handla ny.. Dock vet jag inte exakt vad det berodde på. Testa en annan Olja från tillexempel superfruit eller så och kolla om du känner någon skillnad!

Officielle
6/6/15, 12:06 AM
#2

Tror att jag ska köpa kokosoljan från Renée Voltaire och testa den! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/8/15, 9:16 PM
#3

Kung Markatta är absolut inte den billigaste kokosoljan - det är Biofoods. Coop tar 49.95 för 400 gram, på nätet finns den för 47 och 45 kr burken.

[pusselbit]
6/9/15, 12:08 AM
#4

#3 Biofoods var den första kokosoljan jag testade, den håller inte i närheten samma standard som resterande lite dyrare märken. Jag minns att den var väldigt vit för att vara en kokosolja och i mina ögon för ofräsch för att använda till matlagning eller ens utvärtes, vilket resulterade i att den blev liggandes till jag tillslut kastade den.

På Ica får man Markattas 675 ml för 95 kr. Den är ändå värd sitt pris om man lyckas få tag i en bra burk :)

Sindri
6/9/15, 8:45 AM
#5

Hur menar du ofräsch? Och hur mäter man standard?
Jag har aldrig provat någon annan så du får gärna berätta skillnaden.

Har en burk Renée Voltaire som jag köpte till X-pris för att testa, men den smakar kokos så jag vet inte riktigt vad jag skall ha den till.
Markattas har jag hört flera som klagat över att den luktat illa. Biofoods luktar ingenting alls.
Jag har inga problem att äta den naturell, använda den till äggmjölk, i te, matlagning och utvärtes.

Perly
6/19/15, 3:52 PM
#6

Hade Markattas kokosolja tidigare men har nu övergått till Renée Voltaire, tycker den är mjukare (därmed även lättare att använda) samt luktar snäppet bättre. :) Utöver det har jag dock inte märkt någon större skillnad.

Alltid Oavsett

Annons:
[pusselbit]
6/23/15, 7:53 PM
#7

#5 När kokosoljan luktar sämre, har sämre konsistens eller på annat sätt känns mer motbjudande än vad den genomsnittliga kokosoljan brukar göra så håller den en lägre standard.  Bio Foods konsistens är motbjudande för mig, jag kan inte riktigt förklara det men den kändes så matt/trådig och inte alls lika fräsch överlag som andra kokosoljor enligt mitt tyckte.  Annars är de flesta kokosoljor likadanda eftersom kokosolja är kokosolja som sagt, såvida något inte går snett vid tillverkningsprocessen och därmed ger kokosoljan en lägre standard, tillexempel för snabb upphettning på en kallpressad Olja som då kan få doften av bränt eller att kokosnötterna varit för gamla.. Det behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel att kokosoljan doftar, det är en smaksak, jag personligen har inga problem med doften av kokos, såvida det luktar fräsch kokos och ingen gammal kokosnöt som ruttnat/kräk, så om oljan är doft fri eller inte påverkar inte mitt tycke.

Mitt råd är att testa några andra märken än Markatta och Bio Foods :)

Sindri
6/23/15, 8:10 PM
#8

Jag tycker verkligen inte att Biofoods  är varken matt eller trådig och den har alltid känts fräsch. Jag använder den utan kokosdoft och den luktar ingenting vad jag kan känna.
Du måste haft otur och fått en burk som blivit dålig på något sätt. Men jag tycker hållbarheten är jättebra. Jag har t.o.m. glömt kvar en nästan full burk i Spanien över sommaren. Den var flytande när vi kom, men efter att första ha stått i kylskåp ett dygn och sedan framme var den hur fin som helst.

Jag skall öppna min från René Voltaire och se om jag märker någon skillnad.

Jinglebelle
8/1/15, 8:08 PM
#9

Jag är lite grön inom området kokosolja och har bara vågat köpa en enda burk, som jag i slutändan fick slänga pga dålig lukt 😕 Den var varken okej att ha i matlagning eller till kroppsvård, eftersom doften gjorde mig illamående. Som det låter här i tråden kanske den var gjord på gamla kokosnötter. Kanske hade  jag helt enkelt otur, för vanlig kokosdoft tycker jag mycket om! Är väldigt sugen på att prova igen, med tanke på hur oljan lovordas av många användare.

Upp till toppen
Annons: