Annons:
Etikettköpta-produkter
Läst 3005 ggr
Officielle
6/9/15, 7:31 PM

Ger upp

Har sedan februari använt ett naturligt, sulfatfritt schampo. Håret har hållit sig rent en dag efter tvätt men sedan blir det jättefett. Jag trodde att detta var någon slags övergångsperiod men det verkar det inte vara då mitt hår fortfarande är riktigt fett bara en dag efter tvätt. Tvättar håret 2 gånger i veckan.

Har nu fått höra av både familj och vänner att mitt hår är fett. Några har bett mig byta schampo vilket jag nu tänker göra. Jag orkar inte stå ut med att ha fett hår nästan varje dag.

Frågan är nu om jag ska tvätta håret med mitt naturliga, sulfatfria schampo varje/varannan dag eller om jag ska byta till ett vanligt schampo. Hade tänkt byta till exempelvis Urtekrams produkter och tvätta håret 2 gånger i veckan med dem. Hur ska jag göra? Behöver akut hjälp NU. :(

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
horribleatnames
6/9/15, 7:35 PM
#1

Har du provat balsammetoden? Eller WO (water only)?

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Officielle
6/9/15, 7:38 PM
#2

#1 Jag har testat balsammetoden och fått samma resultat som med naturligt schampo.

Har inte testat WO men det är inget jag skulle klara av. Har dock funderat på att tvätta håret med schampo en gång i veckan och en gång med bara vatten. Dock kan jag inte göra det just nu då mitt schampo inte håller håret särskilt rent.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/9/15, 11:01 PM
#3

Tror ni att mitt hår kommer bli bra och mindre fett snart eller ska jag ändra hårvårdsrutin? Vet inte om det är värt att uthärda ännu fler månader med fett hår om det inte kommer bli bättre. Samtidigt vill jag inte börja använda vanliga produkter som är dåliga för håret. Missförstå mig inte, mitt hår är vackert första dagen efter tvätt och det ser riktigt fint ut då. Andra dagen är det hemskt.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/10/15, 11:14 AM
#4

Ni som också använder naturliga skönhetsprodukter, vilket schampo använder ni?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/10/15, 9:18 PM
#5

Varför tror du inte att du skulle klara av WO?

Vår hud (även hårbotten) producerar fett för att inte huden skall torka ut och bli skör. Ju mer du använder medel för att tvätta bort fettet desto mer fett producerar huden. Så huden är inställd på en viss produktionstakt av fett. Ändrar du ditt beteende tar det ett visst tag för huden att anpassa sig. En del som slutar med schampo får fett hår under en övergångsperiod, men för mig var det inga problem alls. Jag har aldrig haft bättre hår än nu. Schampo gjorde mitt hår slinkigt och halt, omöjligt att frisera. Nu känns det mycket tjockare och kraftfullare.

En gång blev mitt hår riktigt smutsigt och jag hade dålig tillgång till vatten - då använde jag flytande ull-och sidentvätt och det blev helt OK och håret fick inga men av det.

Annars är det 5-6 år sedan jag använde schampo.

Officielle
6/10/15, 9:59 PM
#6

#5 Jag tror inte att mitt hår skulle bli så rent som jag skulle vilja. Dessutom vill jag inte att mitt hår ska bli ännu fetare i någon slags övergångsfas då det redan varit fett sedan februari utan att hårbotten anpassat sig.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Sindri
6/10/15, 11:08 PM
#7

Ditt hår blir rent om du inte använder en massa stylingprodukter i det. Överlag använder vi alldeles för mycket kemikalier på kroppen.
Vad är det i schampot du använder? Kanske något som torkar ut hårbotten? Undra på i så fall att den försöker kompensera med att tillverka mer fett.

Officielle
6/10/15, 11:17 PM
#8

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/10/15, 11:35 PM
#9

Innehållsförteckningens er ju helt OK ut. Salt kan möjligen vara uttorkande, men det kommer rätt långt ner på listan. Innehåller kokosolja och andra oljor. Det står visserligen på ett ställe att det passar alla hårtyper, men rekommenderas till torrt hår och även "hjälper till att minska torrhet". Du kanske inte skall ha oljor i ditt hår? Kanske du kan hitta ett annat schampo i samma serie som är mot fett hår?

Officielle
6/10/15, 11:38 PM
#10

#9 Har kikat på de tre andra men inte lyckats bestämma vilket som skulle passa mitt hår. Du får gärna hjälpa mig hitta ett naturligt, sulfatfritt schampo. Måste inte nödvändigtvis vara från 100% pure. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
6/20/15, 7:12 PM
#11

TS använder du några stylingprodukter med silikoner el liknande i sig? Det kan vara det som gör att håret ser fett ut isåfall.

l'm back

Officielle
6/20/15, 7:29 PM
#12

#11 Nej, använder inga stylingprodukter, endast kokosolja ibland.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
6/21/15, 10:40 AM
#13

#12 hmm då är det nog inte beläggningar. Då funkade inte min idé

l'm back

Annons:
Officielle
6/21/15, 10:42 AM
#14

#13 Har läst någonstans att man kan få fett hår i tonåren/puberteten så det kanske kan vara en anledning.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
6/21/15, 10:48 AM
#15

#14 Jag har inte hört just det men fet hy (som vissa får i tonåren) kan ju ge fett hår så det skulle kunna stämma

l'm back

Officielle
6/21/15, 10:53 AM
#16

#15 Har tänkt att jag ska börja varva mina tvättar med ett naturligt sulfatfritt schampo med tvättar med ekologiskt schampo som innehåller Sulfater. Har tänkt skaffa ett schampo från någon av dessa märken, Urtekram, Salviderm eller Faith in nature. Vet du vilket märke som gör skonsammast produkter? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
6/21/15, 11:04 AM
#17

#16 Jag tvättar ju håret med bara vatten och min man använder schampot vi gör själv så jag vet inte så bra vad som finns på marknaden

l'm back

Officielle
6/21/15, 11:09 AM
#18

#17 Okej, tack för hjälpen! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
6/24/15, 10:31 PM
#19

Skulle det kanske hjälpa om jag började använda efterskölj i håret?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/24/15, 10:56 PM
#20

Jag vidhåller att ju mindre saker du har i håret desto bättre. Många kemiska produkter man använder till kroppen har ett inbyggt beroende.

D.v.s. ett schampo kan mycket väl ha inbyggt att håret snabbt blir fett igen så man skall vara tvungen att tvätta det ofta, det går åt mer schampo. En hudkräm eller ett cerat kan ha en uttorkande effekt, så då måste man använda mer av det.

Om du kan tvätta håret och bara låta det lufttorka är det inget jobb att tvätta det var tredje dag t ex. Det kan du utan vidare göra om du inte använder schampo, d.v.s. tvättar bort allt fett som huden skapar.  Så småningom kommer huden trappa ner sin fettproduktion.
Jag tror fortfarande att det är det schampo du använder som får huden att producera mer fett.

Annons:
Officielle
6/25/15, 6:43 AM
#21

Problemet är att jag inte vet vad jag ska leta efter i schampoo. Använder ett naturligt, sulfatfritt schampoo redan.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/25/15, 8:19 AM
#22

Som jag skrev:

"Om du kan tvätta håret och bara låta det lufttorka är det inget jobb att tvätta det var tredje dag t ex. Det kan du utan vidare göra om du inte använder schampo, d.v.s. tvättar bort allt fett som huden skapar. "

Officielle
6/25/15, 2:41 PM
#23

#22 Förstår inte riktigt. Jag använder ju schampo? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/25/15, 3:28 PM
#24

Ja, men du skall inte göra det - det är ju det som torkar ut hårbotten och får huden att producera mer och mer fett. Huden skall inte vara torr, den mår inte bra av det. 

Om du bara använder vatten att tvätta med så låter du huden vara ifred. Du sköljer bort fettet i håret, men skonar hårbotten. Om du inte använder något kemiskt i håret kan du tvätta det varannan dag.

Officielle
6/25/15, 3:47 PM
#25

Men ett helt naturligt schampo är väl inte dåligt för håret? Känns som att jag skulle få extremt fettigt hår med WO.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/25/15, 6:13 PM
#26

Men läs vad jag skriver om schampo, kemikalier och fett. Jag garanterar inte att håret blir bättre, men det är högst sannolikt.

Jo, även ett naturligt schampo kan vara dåligt för att det tvättar bort det naturliga fett som du har i hårbotten. Då tillverkar kroppen mer fett, för kroppen vill inte ha någon torr hud. Om du fortsätter lösa upp och tvätta bort fettet så tillverkar kroppen fett allt snabbare och mer.

När man börjar med vattenmetoden (WO=water only) så kan man under en övergångsperiod få fett hår eftersom kroppen fortfarande tillverkar fett i den gamla takten. Men om du inte använder schampo kan du utan problem tvätta håret oftare och skölja bort fettet ur håret.

Efter ett tag fattar kroppen att den inte behöver tillverka så mycket fett för ingen sabbar längre jämvikten i hårbotten.

Om du tycker fett hår är ett sånt problem för dig så förlorar du ju ingenting på att prova. Du kan gärna göra lite saltvatten för en sista sköljning av håret. Bara vanligt havssalt (det som finns i köket) och vatten.

Officielle
6/25/15, 8:15 PM
#27

Så jag kan alltså tvätta håret ofta, typ varannan dag med WO utan att det skadar? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Sindri
6/25/15, 9:42 PM
#28

Ja, bara vatten påverkar inte håret och hårbotten på samma sätt som kemikalier.
Och prova gärna saltvatten. Mitt hår gillar det.

Officielle
6/25/15, 10:10 PM
#29

Okej. :) Är det jätteviktigt att man borstar ner sebumet i håret innan tvätt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
6/26/15, 8:14 AM
#30

Det har jag aldrig gjort, och inte tänkt på heller. Jag bara kammar igenom det så det inte är trassligt när det blir blött.

Tänk också på att blött hår är väldigt känsligt. Man skall torka det försiktigt, helst med en gammal linnehandduk. Jag har det och kramar mest ur vattnet.
När det är blött skall man också kamma ut det väldigt försiktigt, jag har en riktigt gles träkam som inte sliter på håret. Såldes förr på BodyShop men det verkat som om de slutat med det.

Officielle
7/28/15, 7:43 PM
#31

Håret är tyvärr fortfarande platt och fett redan en dag efter tvätt. Därför tänkte jag nu testa WO. Jag menar, kan håret bli värre än såhär? Tänkte tvätta håret varje/varannan dag beroende på vad jag ska göra. Är det för ofta och kommer håret må dåligt av att bli tvättat så ofta?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/28/15, 7:45 PM
#32

#31 det finns de med WO som tvättar håret varje dag vad jag förstått. Det är ju betydligt mildare för håret än att tvätta med tex schampo.

Det finns en WO tråd på hår iFokus där du kanske hittar mer 🙂

l'm back

Officielle
7/28/15, 7:56 PM
#33

#32 Kan jag köra efterskölj trots WO?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/28/15, 8:11 PM
#34

#33 Jo, jag gör tex ört efterskölj

l'm back

Annons:
Sindri
7/28/15, 8:50 PM
#35

Jag kör saltvatten när jag kommer ihåg det.

Ännu mer sällan kommer jag tyvärr ihåg att göra avkok på åkerfräken och nässlor. Skall vara super för håret.

Officielle
7/29/15, 1:28 PM
#36

Om håret skulle bli hemskt, kan jag varva WO med äggtvätt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/29/15, 1:31 PM
#37

#36 det borde man, jag varvade ju WO med sista schampo innan jag gick över helt till WO

l'm back

Officielle
7/31/15, 2:09 PM
#38

Måste fråga er som håller på med WO, hur lyckas ni gnugga hårbotten? Upplever att det är jättesvårt att nå hårbotten eller vad jag ska säga. När håret är blött och platt är det jättesvårt att komma in till hårbotten och gnugga där. Speciellt virveln bak är svår att få ren.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/31/15, 2:17 PM
#39

#38 På samma sätt som med schampo, med fingertopparna typ.

l'm back

Officielle
7/31/15, 4:24 PM
#40

#39 Ska det kännas på nåt speciellt sätt när det är helt rent och man gnuggat färdigt? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
7/31/15, 10:20 PM
#41

#40 Ja det känns på ett annat sätt men jag kan inte förklara hur

l'm back

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Officielle
8/2/15, 12:01 PM
#43

Om jag använder arrowroot som torrschampo, kan det tvättas bort med bara vatten? Är det bäst att använda duschmunstycket eller det som sitter i taket när man kör WO?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
8/2/15, 1:52 PM
#44

Jag har inte testat nått slags "torrschampo" men arrowrot och liknande ska vara vattenlösligt (dvs det ska gå att få ur).

Själv håller jag i dushmunstycket men det har jag alltid gjort så jag vet inte hur det är om man sätter fast det ovanför.

l'm back

Officielle
8/2/15, 9:48 PM
#45

Gjorde just en äggtvätt och gud vad jag älskar det! Håret blir såå bra. :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
8/5/15, 12:02 AM
#46

Har märkt att mina längder har blivit rätt torra. Vet inte om det beror på att jag börjat tvätta håret mer ofta(3 ggr i veckan istället för 2) eller för att jag duschar håret längre då jag tycker att det tar längre för håret att bli rent med WO tvätt. Hur kan jag fixa det här?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
8/5/15, 9:39 AM
#47

Har du testat örtte på kattmynta som efterskölj?

l'm back

Officielle
8/5/15, 11:34 AM
#48

#47 Har varit på flera mataffärer här där jag bor och har inte hittat det någonstans. :/

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
tlover
8/5/15, 7:31 PM
#49

#48 Kolla i djuraffärer istället eller på nätet, jag tvivlar starkt att det finns i mataffärer.

l'm back

Officielle
8/5/15, 8:35 PM
#50

#49 Om jag gör en honungsskölj, måste honungen vara raw eller kan jag bara köpa vanlig?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
8/6/15, 7:51 AM
#51

#50 Det vet jag inte, jag vill inte alls ha ljusare hår så jag håller mig borta från honungsskölj.

l'm back

Officielle
8/6/15, 1:06 PM
#52

#51 Vilket te var det jag skulle använda? Ska till affären idag och tänkte köpa te specifikt för att ha i håret. Kamomillte har jag för mig gjorde håret ljusare vilket jag inte vill. Tack för att du nämnde det med honungen!

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
8/6/15, 4:18 PM
#53

#52 Menar du kattmynta? Det hittar du nog inte i en tebutik om inte dom är specialicerade för örtteer.

Det finna massor av teer och örtteer som är bra för olika saker tex

Kattmynta för fukt, rosmarin för lyster till mörkt hår, brännässla för näring (och kan användas för att ge mörkare hår), te (tex grönt och svart te inte "rött te") är allmänt bra.

De flesta örtteer kan användas i håret vad jag förstår, jag brukar använda örtteer som jag bryggt för mycket av men alla förbättrar inte håret.

l'm back

Officielle
8/6/15, 5:31 PM
#54

#53 Jag läste någonstans att grönt te kan missfärga blont hår, jag har blont hår och är inte ute efter att ändra nyansen eller färgen. Därför är jag lite osäker på vad jag ska välja.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
8/7/15, 7:27 AM
#55

#54 Det kan även kattmynta göra vid lång användning.

Jag vet inte om det finns nån som inte färgar av sig efter lång användning. Svart te kan göra det direkt däremot.

Men testa kamomill,  det ska e lyster till blont hår.

l'm back

Annons:
Officielle
8/7/15, 1:11 PM
#56

Just när hela hårprojektet började gå bra så kommer ännu ett hinder. Mitt hår blev inte alls rent av WO. Körde min första vattentvätt igår ovh gnuggade hårbotten i minst 10 minuter och växlade vattnets temperatur. Idag, 12 timmar senare när håret har torkat helt ser det precis lika skitigt ut som det gjorde innan. Tycker att det är väldigt synd då äggtvätten fungerade så bra för mig. Läste någonstans att man inte ska tvätta håret mer än en gång i veckan med ägg. Eftersom att jag behöver behöver tvätta håret minst två gånger i veckan funkar inte det här. Just nu funderar jag på att köpa ett av Faith in natures balsam och köra balsamtvätt en gång i veckan och äggtvätt en gång i veckan.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Upp till toppen
Annons: