Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 1228 ggr
Sindri
7/31/15, 7:08 PM

Egen deo utan kokosolja

Jag gör egen deo av kokosfett, bikarbonat, arrowroot och doftolja. Nu skall jag ut och resa igen och det kommer att vara varmt och kokosoljan smälter lätt och det rinner och kladdar om burken.

Någon som har tips på annat bindemedel? Sheasmöret verkar inte smälta vid lika låga temperaturer. Någon som vet om det funkar lika bra som kokosfett? Eller har annat förslag.

Annons:
[AE.]
8/1/15, 9:23 AM
#1

Både sheasmör och kakaosmör har högre smälttenperatur än kokosfett, så dessa kan du prova. Båda känns rätt torra och lite smuliga i svensk rumstemperatur så det kan vara idé att blanda ut med ca 20 procent flytande Olja, t ex jojoba. Shea- och kakaosmör smälter vid ca 35 grader, så det smälter på huden. En annan idé är att stabilisera ditt kokosfett med bivax, som har betydligt högre smälttenperatur. Då kan du göra fasta stift som du stryker i armhålan.

Sindri
8/1/15, 12:51 PM
#2

Ja, jag kanske kan kombinera kokosfett och sheasmör?
Bivax har jag också iofs, men är rädd att det skall bli för hårt. Finns det såna tomma stift att köpa? Det vore praktiskt.

[AE.]
8/1/15, 6:45 PM
#3

Kokos och shea funkar fint ihop. Det kan upplevas som lite stelt i svenska temperaturer, men ska du till varmare ställen tror jag det blir perfekt. Stifthylsor finns hos crearome t ex. http://kosmetikkompaniet.se/product.html/lappcerathylsor-17-ml?category_id=53

Sindri
8/1/15, 8:28 PM
#4

Ja, de har jag sett, men de blir väl lite små. Tänkte du menade som ett deo-stift.

Jag kör väl med mina burkar, det har ju funkat hittills. Skall ta de som har bästa locken med mig. Tack för tipset om shea.

Upp till toppen
Annons: