Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 1462 ggr
[AE.]
2015-08-25 13:04

Avslappnande gelé

Hej! Tänkte dela med mig av ett recept som funkar väldigt bra för mig. Jag har senast använt gelén på höger handled och underarm som varit öm och sliten efter för mycket datorarbete.

Epsomsalt lindrar ömma muskler, stela leder och sträckningar. Lavendel är avslappnande och rogivande, milt smärtlindrande, lindrar sömnproblem och stress. Den stimulerar cellförnyelse och är inflammationshämmande.

Gelén är okonserverad eftersom jag brukar köra den som en kur under några dagar. Den klarar sig nån vecka i kylskåp, vill man spara den längre behöver den konserveras. Använd i så fall förslagsvis Optimal konservering, Paraben eller Phenoxyglycerin.

Avslappnande gelé

- 0,5 dl vatten

- 5 ml epsomsalt

- 25 droppar eterisk Olja lavendel
- 2 ml squalane/jojobaolja/kokosolja
- 1 ml cellulosa

  • Lös epsomsaltet i vattnet
  • Blanda lavendelolja, Olja och cellulosa i en annan skål
  • Häll i vattnet med epsomsaltet i skålen med oljan och vispa/rör tills det är ordentligt blandat.
  • Det tar ca 30 minuter innan gelén tjocknat helt. Vispa/rör om då och då under tiden.

Oljan löser sig ju egentligen inte i vattnet, men det brukar hållas blandat tack vare förtjockningen, men man kan ändå röra lite innan man ska använda gelén. 

Ta en varm kvällsdusch och smörj sen in ganska generöst med gelé på skuldror, axlar och nacke – eller var du nu är stel och behöver lindring. Undvik ansiktet. På med pyjamas, drick ett glas vatten och hopp i säng. Andas djupa lugna andetag och njut av den rogivande lavendeldoften. Blodcirkulationen kommer igång och en värme sprider sig i kroppen.
Vakna utvilad, smidig och mjuk :)

Om man har varit väldigt stel och spänd kan man känna sig nästan lite mörbultad morgonen efter, lite som efter massage.

Det går även att använda gelén när som helst, vid behov.

Annons:
Upp till toppen
Annons: