Annons:
Etikettskönhetsrecept
Läst 2056 ggr
alicish00
9/9/15, 8:52 PM

Få smink och hår att hålla hela dagen?

Hej, har på senaste tiden märkt att mitt smink och hår ser skit ut efter skolan. Håret trasslar sig (får tovor under en dag?) och ser fettigt ut (fast det inte är de) och mitt smink försvinner och min concealer ändrar färg samt min mascara försvinner och mina ögonbryn blir konstiga. Har ni några tips för att få allt att hålla kvar under dagen eller åtminstone hålla bättre? Super tacksam för svar!

Annons:
tlover
9/9/15, 9:09 PM
#1

Ang håret så beror det ju på vad du har för frisyr, vissa håller sig snygg hela dagen och vissa ser kass ut direkt

(sminket kan jag inte hjälpa med, jag har inte smink).

l'm back

emms
9/9/15, 9:32 PM
#2

Hur man får smink att hålla bra:

Ha en återfuktad hud. Rengör och återfukta med hudkräm. 

Använd primer under sminket, finns primers som är till för att det ska hålla längre. Fråga i butik eller kolla online! 😃

Använd smink som håller länge (har du problem med det så finns det concealer och foundations som har längre hållbarhet, brukar stå på.) en concealer som är bra för detta är Mac pro longwear (finns på kicks hemsida och vissa kicks/åhlens butiker), ändrar inte färg när den torkar. Och en foundation jag tycker är bra är Nars All Day Luminous foundation (finns på sephora i sverige). Hittar du inte dessa eller tror några andra skulle funka bättre för dig kan du fråga i en sminkbutik. Finns mycket billigare märken som är bra också! 🙂

Med mascaran kan det vara för att du har "smuts" eller dylikt på fransarna. Från tillexempel concealer som du fått på. Testa ta en tops med lite sminkrengöring på och dra över fransarna. Annars finns det mascaror som håller bättre. Hade själv mycket problem det det innan.
Tycker isadoras All Day Long Lash är bra. Den tvättas enkelt bort med varmt vatten men håller för regn och fett och liknande. Och budget är alltid ett plus.

Samma gäller ögonbryn, finns produkter som håller bättre. Tycker att pennor och puder, speciellt puder håller dåligt. Jag föredrar gel, anastasias dip brow pomade sitter länge. Tycker den är lätt att jobba med sålänge man har en borste som är bra. Har du sephora så tycker jag även om MUF's gel är bra, även Mac's fluidline. Anastasias har en tendens att torka ut fort men den är lättare att få tag i. 

Sen avslutar jag ofta med en settingspray, finns från lite olika märken som Mac, Urban Decay, Nyx osv. 🙂

Emma

IceTee
9/11/15, 10:44 PM
#3

Ang håret handlar det nog till viss del om frisyr, men också till viss del hur det mår Ang mascaran tycker jag att du ska prova vattenfast om du inte redan använder det, det är det enda som håller mina fransar böjda och sitter kvar hela dagen! Din consealer oxiderar antagligen… Köp ny helt enkelt! Och använd ett prov, ha det på armen eller handen och kolla ifall den ändrar färg under dagen! Ögonbrynen handlar om dåliga produkter antagligen- vad använder du nu? Och hur menar du att de ser ut?

Medarbetare på Skor iFokus

alicish00
9/12/15, 5:57 PM
#4

#3 Kör balsammetoden (vet dock inte om jag gör fel?) och har platt/vågigt hår. Angående ögonbrynen så vill jag ha typ skarpa ögonbryn om du förstår vad jag menar men efter dagen blir de suddiga och tack för de andra idéerna! Har du någon mascara som du rekommenderar?

alicish00
9/12/15, 5:58 PM
#5

#2 tack för tippsen!

Upp till toppen
Annons: