Annons:
Etiketthuskurer
Läst 13398 ggr
IceTee
2015-09-11 09:32

Kokosolja på läpparna?

Jag har försökt och försökt att få det att fungera med kokosolja på läpparna över natten, men det tar 15-20 minuter och sen är det helt borta utan att läpparna på något sätt känns mjukare… Det allra bästa jag upplevt är när jag skrubbar läpparna först och sen har helosan på över natten. Läpparna håller sig mjuka i flera dagar om jag tar på något läppbalsam någon gång om dagen (typ eos eller burts bees) men eftersom helosan är fullt av mineralolja så är det ju inte speciellt bra i längden. Jag har en stor bruk kokosolja (det fanns inga små) och försöker att hitta så många användningsområden jag bara kan! Än så länge är det: läpparna (trots att det inte funkar), underlivet, hårbottnen, håret, torra hundtassar, och jag har tänkt att prova att ha det på nagelbanden också Kom gärna med fler tips på användningsområden (som inte innebär att jag äter det)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Tant Grön
2015-09-11 09:46
#1

Jag gör eget läppbalsam av oliv/rapsolja och bivax. Det borde fungera med cocosolja också + bivax.

[Outlawly]
2015-09-11 09:46
#2

Min svärmor gör egna läppbalsam där hon har mandelolja, bivax, shea och kakaosmör i. Det får man fantastiskt mjuka och fina läppar av och man behöver inte kleta på så ofta :) Kanske kolla efter dem ingredienserna istället?

Annars med kokosolja brukar jag ha det som makeup remover och hårolja samt inpackningar, och smörja kroppen med :) 
Men jag behöver smörja ett bra tag innan kroppen vänjer sig med att suga in oljan, för när jag har haft pauser så blir jag torr snabbt.

tlover
2015-09-11 09:50
#3

Jag använder kådsalva på läpparna istället

Kokosolja till deo också (förutom vissa saker som redan tagits upp.

Vissa kan bara använda kokosolja (som min syster) men jag behöver blanda in 1 del potatisstärkelse och 1 del bikarbonat också.

l'm back

IceTee
2015-09-11 09:51
#4

Jag vill helst inte behöva köpa något mer då jag har extremt dåligt med pengar för tillfället (riktigt, riktigt dåligt), och bivax är väl intr vansinnigt billigt? Var ska man förresten förvara läppbalsamet i? Eller kan man använda en gammal tub till ett läppbalsam som tagit slut kanske…?

Medarbetare på Skor iFokus

[Outlawly]
2015-09-11 10:04
#5

På bodystore.se har de just nu bivax 100g för 50 kr. Men frakten ligger på 29 kr.

Om du har en gammal plasttub sån man skruvar upp som du kan få rent, då går den bra att använda. Eller om du har en liten burk. Eller typ sån plåtask som det ligger Läkerol i :) Men då får man peta med fingret

Inkanyezi
2015-09-11 10:14
#6

Det är knappast märkligt att kokosolja en stund ger en känsla av mjuka läppar, men att det ganska snart sugs upp och läpparna är torra igen. Kokosolja är rent fett, och fett är inte "fuktande", som många gärna vill tro - kanske särskilt när kvinnor använder det mot torrhet i genitalierna.

En substans som får hud och slemhinnor att hålla sig mjuka och suga åt sig fukt är urea (karbamid). En gammal metod att behandla hård och sprickig hud var helt enkelt att använda urin. I en film av Almodovar ser man en bonde kissa på sina händer för att få dem mjuka.

Och på apoteket finns åtskilliga preparat för att få fuktig hud, fuktiga läppar, med just karbamid. Flera av Eucerin-produkterna innehåller karbamid. http://www.eucerin.se/produkter/urea

Det kan också finnas andra, fråga på apoteket.

Försvarets Hudsalva innehåller däremot huvudsakligen fett, och tanken bakom att smörja läpparna med fett är dels att direkt göra dem mjuka, men också att minska avdunstningen. Fettet drar däremot inte till sig fukt.

Annons:
IceTee
2015-09-11 10:50
#7

#5 79kr har jag inte den här månaden :/ #6 fast om urin skulle var bindande skulle man ju inte bli torr runt urinröret? Vatten är dessutom väldigt uttorkande i längden och vad jag vet finns det inget som får fukten att stanna kvar i urin, så den fukten kommer ändå bara att försvinna vad jag vet… Dock är jag ingdn expert, men det tror jag inte att någon här är, haha

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
2015-09-11 10:59
#8

Jag funderar på att göra följande när jag har köpt bivax och när mitt burts bees tagit slut: tvätta ur tuben, men eftersom det läppbalsamets grund är bivax behöver jag nog inte vara vansinnigt noggrant. Sen blandar jag ihop kokosolja och bivax (smälter man det?) och har i det i tuben!

Medarbetare på Skor iFokus

Inkanyezi
2015-09-11 11:01
#9

#7 "fast om urin skulle var bindande skulle man ju inte bli torr runt urinröret? Vatten är dessutom väldigt uttorkande"

Jag förstår att du vill säga emot, men ditt uttalande är faktiskt så uppåt väggarna att jag inte kan låta bli att skratta.

Inte blir man torr runt urinröret, och det där med att vatten skulle torka ut är faktiskt ren galenskap. Vatten är fukt. Vatten kan inte "torka ut". Vatten kan tillföra fukt, eftersom det faktiskt är ren fukt. Jag vet att ämnet har varit uppe förut i ett annat ifokusforum, och att jag där fick klä skott för idiotin som flera av deltagarna i den diskussionen förde in av det enkla skälet att jag har fel kön för att få uttala mig.

Men fortsätt gärna att tro i stället för att ta reda på hur det är.

IceTee
2015-09-11 11:24
#10

#9 vad är du professor i? Du borde utbilda min urolog och läkare i att man inte kan bli torr där… Vilken tur att du vet det! Då kan jag ju bara sluta med att vara det Men du, tack för dagens skratt, att vatten inte skulle vara uttorkande… Åter igen- vad är du proffesor i? http://www.sterisol.se/index.php?id=64 Du vet väl om att man inte ska slicka på läpparna om de är torra, det förvärrar nämligen saken, om det inte beror på vätskan så undrar jag vad det beror på! Däremot behövs vatten i huden, men det tar huden upp från det man dricker, inte det man har på huden. Förresten, du kan väl rätta mina sköterskor som avråder mig från att använda vatten i underlivet då det torkar ut mina slemhinnor… Och för all del min hud som blir torr av vatten Förlåt för att jag går upp i varv, men jag orkar inte med den hör diskussionen IGEN. Det vad b.la. Mig du pratade med på kvinna iFokus Vi kommer dock inte komma någonstans då jag litar på mina läkare långt mycket mer än någon på internet. Du får gärna svara på det här om du känner att du behöver, men jag tycker inte om att argumentera när jag blir så här uppe i varv då jag lätt blir rätt oschysst, så för bådas trevnad avslutar jag min del här. Du är säkert en väldigt trevlig person, även om jag inte håller med om vad du säger så jag vill inte börja sjunka så lågt att jag tar till personangrepp. Jag hoppas att du förstår! Ha en trevlig fredag och en trevlig helg!

Medarbetare på Skor iFokus

Inkanyezi
2015-09-11 11:40
#11

#10 Ja, jag kan väl förstå att du var en av dem som med samma härskarteknik du försöker med här "förklarar" att vattnet torkar ut. De retoriskt avsedda frågorna om professur är faktiskt rent kränkande, och de är, precis som dina inlägg i ämnet på sajten kvinna, dessutom klart sexistiska.

Och jag är väl medveten om att vattnet inte tillförs utifrån på huden eller slemhinnorna, utan att det kommer inifrån, vilket ju är ett av skälen till att fett kan lindra en stund. Förutom att det mjukar upp, hindrar det också avdunstning, så länge det ligger kvar på platsen där man applicerar det.

Karbamid, eller urea, som det också heter, drar till sig vatten, till skillnad från fettet, och när man använder ett karbamidpreparat kan det hålla fukt och mjukhet bättre än att smeta på fett. Karbamiden hjälper fukten inifrån att komma fram, och genom hygroskopin skapas också en annan och mer fördelaktig balans för avdunstning. Vatten går inte bara från området till luften, utan också från luften till det område man har karbamid på.

IceTee
2015-09-11 11:46
#12

Förresten, vad tror ni om att ha mitt vanliga läppbalsam och sen lite kokosolja ovanpå det innan jag lägger mig? Då hjälper det ju till att behålla fukten som läppbalsamet ger mig? Eller?

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
2015-09-11 18:12
#13

Förresten det bästa sättet att slippa torra läppar är att dricka mycket vatten och på så sätt "smörja" läpparna inifrån.

l'm back

Annons:
Tant Grön
2015-09-11 20:15
#14

När jag gör min bivaxsalva så smälter jag vaxet tillsammans med oljan. Det går nog med vilken Olja som helst. Jag har i lite mer Olja än vax och smälter i vattenbad, d.v.s. jag har en mindre burk i en gryta med lite vatten. En liten konservburk går bra. När allt smält så testar jag genom att hälla ut en droppe på diskbänken. Där stelnar det snabbt och man kan prova om konsistensen är bra. Är det för hårt, så tillsätter man mer Olja. Är det för mjukt, så tillsätter man mer vax.
När jag är nöjd så tar jag ut burken ur grytan och rör då och då med en gaffel tills det stelnat.
Den här salvan är fantastiskt bra för torra läppar. Mycket bättre än köpt lypsyl som man blir torr igen av efter en stund. Motverkar också munsår.
Jag brukar också ha den på händerna. Speciellt om jag skall jobba i kolonilotten, eller innan jag diskar.
Jättebra också för torra fötter.

IceTee
2015-09-11 22:39
#15

#13 dricker så mycket vatten jag kan för tillfället #14 tack, då vet jag hur jag ska göra! Men det är som vanligt läppbalsam till konsistensen när man tar på det eller? Läste på ingredienserna på mitt läppbalsam och Olja och bivax var nästan allt det innehöll (rosmarin och arom fanns också)

Medarbetare på Skor iFokus

aneri
2015-09-12 10:00
#16

Rent lanolin är det absolut bästa för mina läppar. Jag köpte en liten gul tub Purelan på apoteket och den kommer att räcka i 50 år, eftersom man tar så pyttelitet. Inget hjälpte för mina torra läppar. Lanolin är  rent och ofarligt, kvinnor smörjer in sina bröstvårtor och barnet kan dia. Absolut värt att pröva, du kommer inte att ångra dig.

IceTee
2015-09-12 10:39
#17

#16 tack, men vill helst hitta användning för kokosoljan då jag var tvungen att köpa mycket

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: