Annons:
Etikettköpta-produkter
Läst 2451 ggr
Jansson.julia
2016-11-02 23:36

Akne?

Hej! Jag behöver verkligen råd för min hud. Jag är 16 år och har verkligen vad man kallar för problemhy. Den blir lätt torr och flagig men jag har mycket finnar, stora svarta pormaskar och vita knottror (vita pormaskar?). Jag har slutat med all concealer, foundation och puder sedan ungefär 1 månad tillbaka. Men jag vet inte vad jag ska göra för att få bort denna jäkla akne. Någon som har tips på bra rengöringar? Har inte råd till några dyra grejer.

Annons:
Sindri
2016-11-02 23:55
#1

Är du säker på att det är akne? Vanliga finnar är väl inte samma sak? Läste någonstans att akne är en inflammation i huden. Har du kollat lite på din kost och om du äter sådant som är inflammationsdrivande? Har för mig att t ex mjölk är det. Definitivt socker och mjölmat.

Det är så sant som man säger; skönhet kommer inifrån.

Har läst om en del som tycker att kokosfett är bra för huden. Det är definitivt jättebra att rengöra med.
Sheasmör, kakaofett är annat som jag tycker ger en mjuk och smidig hy. Jag gör mina egna krämer med bl.a. sånt.

OlgaMaria
2016-12-26 22:38
#2

Tvätt med saltvatten är en billig variant som kan hjälpa. Om du har råd så rekommenderar jag att köpa aloe Vera-destillat från Holistics samt en liten sprayflaska. Fyll flaskan och spraya flera gånger om dagen. Gör underverk för huden. Man kan också dricka detta för att rena från insidan. Skippa socker kommer också hjälpa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rumblebee
2017-01-26 19:41
#3

Vad för hudvårdsrutin har du? Exfolierar du huden regelbundet? Det kan man göra med rå honung och socker som du försiktigt masserar runt på huden i en minut eller två och sedan sköljer av. Själv använder jag mig av honung och socker dagligen och märker att min hud börjar bli lugnare. Grekisk yoghurt och malen gurkmeja som ansiktsmask kan hjälpa. Har själv provat det och märkte en liten förbättring av min hud. Byt gärna kuddpåse ofta. Får du lätt tilltäppta porer så är det viktigt att hållla koll på vilka ingredienser som täpper till. Jag skulle inte använda kokosolja, det täpper lätt till porer. Solrosolja är en bättre Olja att rengöra och återfukta med. Det är den enda oljan jag inte har brutit ut av. Kokosolja och olivolja var hemskt. Jojoba Olja gick okej så länge jag enbart använde det till att ta bort sminket med. Vad gäller smink, brukar du tänka på att göra rent alls redskap regelbundet? Minst en gång i veckan rekommenderas men det skadar aldrig att föra det oftare speciellt om huden är inflammerad. Då är det även smidigt att ha alkohol tillhands för att desinfektera efter varje gång. Min hud är torr och möjligtvis uttorkad fastän jag försöker dricka mycket. Samt att jag har rosacea. Jag får sällan pormaskar men däremot får jag lätt "papules", vet inte vad de heter på svenska, men de är förhöjningar i huden i stil med de vanliga varfyllda finnarna, förutom att dessa har inget var i dom. Dock börjar jag bli mer medveten om hälsosam mat och även produkter som faktiskt hjälper huden och inte innehåller skräp som uttorkande alkoholer eller förstoppande ingredienser. Och även hur produkterna är paketerade. Jag undviker krämer och annat som kommer i burkar i och med att det är lätt hänt att bakterier kan bildas i krämen om man doppar sina fingrar i burken. Så enbart knip- eller pump flaskor för min del.

Jansson.julia
2017-01-27 09:52
#4

#3 Jag köpte neutrogenas balckhead eliminering scrub i början av veckan så jag använder den morgon och kväll och sedan på dagen när jag duschat så tar jag någon bodylotion i ansiktet och sköljer bort den efter en halvtimme typ. I sminkväg så använder jag bara mascara och fyller i mina ögonbryn så inget som täpper till där.

[Devya]
2017-04-21 23:03
#5

#4 Varför använder du bodylotion i ansiktet? Bodylotion är ju till för kroppen och inte ansiktet.

Undvik alla parfymerade produkter. De är absolut inte bra för din hud på något sätt.

Jag hade problem med min hud för ett par år sedan. Det som fungerade för mig var att endast tvätta mitt ansikte med vatten och sen sätta på bepanthen (den lite fetare salvan). Det fixade mina problem så jag har fortsatt att göra så. Innan höll jag på en massa med att exfoliera och använda olika rengörings "tonic water". Det gjorde bara så att min hud torkade ut ännu mer och blev helt omöjlig. Försökte hålla ut men efter två månader gav jag upp och slutade med alla dessa "fancy" produkter och började på med vatten och bepanthen. Det kanske inte fungerar för alla men för mig var det rena rama mirakelkuren.

[Roe Deer]
2017-06-19 22:52
#6

Ät ren mat från grunden, gärna antiinflammatorisk mat, uteslut socker och gärna mejeriprodukter och gluten om du vill. 

Träna och svettas! Duscha i kallvatten som avslut på varmdusch (kickar igång lymfasystemet och renar kroppen från gifter).

Tvätta ansiktet med varmvatten, olivtvål och avsluta gärna med kallvatten och badda sedan ansiktet med arganolja! Om du har finnar som du vill bli av med på en natt, smörj in de specifika områdena med salvan: zink pasta!. 

Det du kan göra som ansiktstvätt efter olivtvål är att badda ansiktet med en tepåse kamomill (koka gärna kvällste och ta samma påse att badda med när teet dragit klart- ekonomiskt) och undvik ögonbryn och ögonlock då kamomill bleker! Avsluta med kallvatten och arganolja. 

Ät gärna kaliumrik föda!

Annons:
Gigis
2017-11-03 14:08
#7

Efter år av akne så är det detta som hjälpt och fortfarande hjälper mig: Kost: Äter inga mjölkprodukter och inte rött kött Äter mycket frukt, bär, nötter, salad (Jag gör smoothie varje morgon som jag sen har olika nätter och frön på) Att dricka grönt te och mint te har hjälpt mig Hundvård: Sen jag började använda mer milda produkter har min hy blivit bättre, just nu använder jag en mild rengöring från Mary kay (spelar nog inte super stor roll vilket märke egentligen så lönge den är mild) Sen så blandar jag en klick med aloe vera gel och några droppar arganolja och använder som fuktkräm, siliconer i vanlig hudkräm ger mig pormaskar (på mig, gör inte det för alla) Sen så använder jag ett nattserum med atioxidanter på kvällen och så försöker jag använda lermasker två ggr i veckan och exofolierar huden innan mask.

Upp till toppen
Annons: