Skönhetsrecept iFokus

Skönhetsrecept

Etiketter: köpta-produkterhud
Läst 68 ggr
Sindri
2

Fysikaliska solskydd

Jag har inte använt solkrämer på många år då jag tycker de varit för fulla med saker jag inte vill ha på huden. Istället har jag klarat mig bra med hatt och parasoll.
Nu hände emellertid en "brännolycka" i pannan för ett par år sedan och jag tycker min näsa verkar klara solen mindre och mindre så jag har börjat kolla på s.k. fysikaliska solskydd, krämer som inte innehåller nanopartiklar och en massa annat skadligt för huden.
Jag köpte en produkt från Biosolis förra sommaren, men när jag läser innehållsförteckningen blir jag ändå tveksam. Jag vet att jag kan kolla upp alla ingredienser på Shenet, men hoppas på att någon här är så pass insatt att ni direkt kan se om det är något tveksamt i denna. Aloe vet jag ju vad det är, liksom zink och titanium. Undrar dock vad parfym och alkohol gör i krämen. Och aluminium? Är det verkligen hudvänligt? Vissa citrondofter är väl inte så bra de heller?
Aloe Barbadensis gel , Dicaprylyl Carbonate, Zinc Oxide, Titanium Dioxide, Pongamia Glabra Seed Oil, Diethyl Sebacate, Propanediol, Stearic Acid, Aluminum hydroxyde, Polyglyceryl-2 Dipolyhydroxystearate, Brassica Campestris ( Rapeseed ) Oil *, Talc , Bisabolol, Benzyl Alcohol , Parfum, Dehydroacetique Acide , Tocopherol, Aqua, Citral,Citronellol, Limonene, Linalool. *Ingredients from Organic Farming. 97.50% of the total ingredients are of natural origin. 29.83% of the total ingredients are from Organic Farming.

Skall det vara så svårt att göra saker för kommersiella marknaden? Vad jag vet kunde det räcka med zink, kokosolja, sheasmör, kanske arganolja och lite E-vtamin (tocopherol)? Jo, det kan jag säkert göra själv, men har då ingen aning om hur hög skyddsfaktorn blir.
Någon som vet hur man räknar? Och var man i så fall får tag på zinken som är genomskinlig?

• Redigerat 2022-05-02 14:33 av TatsuOni
Niklas
0

Parfym är nog bara för doften. Alkohol kanske hjälper den att torka fortare. Aluminium gissar jag kan ha en funktion liknande zink, det vill säga att gömma huden för solstrålarna.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

TatsuOni
2

Jag skulle personligen inte säga att aluminium i hudvård är hälsosamt och det påverkar våran naturliga förmåga att svettas.

Vill du göra egen solskydd, så finns det bra ingredienser och tips hos organic makers. https://www.organicmakers.se/produkt-kategori/hem/ravaror/mineraler-mineralbaser/

Jag har en Olja från Maria Åkerberg som jag tycker är helt okej. Skyddet är "bara" spf 15, men den känns inte lika kladdig som andra solkrämer. De har även en solkräm med spf 20, där ingredienserna ser bra ut.

PXL_20220502_122937157.jpg
Körde på den vänstra förra året. Lite kladdig, men annars bra. Den högra är oöppnad, men jag hade tidigare använt en annan av samma märke. Lite kladdig, men annars bra.

Jag får utslag direkt av vanliga solkrämer, så vettiga ingredienser utan t ex silikoner m.m. är ett måste för mig.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

• Redigerat 2022-05-02 14:50 av TatsuOni
TatsuOni
0

Står att jag har redigerat ditt inlägg. Jag la bara in etiketter 🙂

TatsuOni
1

Och gällande alkoholer. Det finns ju bättre och sämre alkoholer. Mer uttorkande alkoholer och fettalkoholer.

Just Benzyl Alcohol används som konservering och i kombination med parfym, för att framhäva dofter. Så nej, den är väl inte direkt bra för huden, även om den inte behöver vara skadlig, så kan den vara uttorkande.

Linalool är en alkohol som finns i vissa eteriska oljor.

Citrus är egentligen inget problem om man inte är allergisk eller känslig mot just citrus.

TatsuOni
2

#1 Aluminium skyddar inte huden från solen. Den enda funktion det har i hudvård, är att den täpper igen svettporerna, för att minska svettning.

Det är därför den finns i deodorant.

Så antagligen har man stoppat ner den i en solkräm för att man ska svettas mindre. Och det är ju faktiskt ren idioti enligt mig! Vi svettas för att kyla ner oss och när man täpper igen svettporerna, så kan man få så kallade Värmeutslag och andra problem.

• Redigerat 2022-05-02 14:59 av TatsuOni
Sindri
2

#5: Tack för dina tips, skall titta både på solkrämer och recept.

• Redigerat 2022-05-02 15:40 av Sindri
Niklas
1

#5: Bra information. Tack!

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning